מנקודת מבט פציפיסטית והומניסטית

כבר כמה זמן שמבשיל בי הפוסט הזה. ביער הקולות והדעות האחיד כמעט לגמרי של הדעה והמחשבה בישראל, קול שנובע מתוך, ומחוייב לגמרי, לערכים של הומניזם ופציפיזם כמעט לא נשמע. 

בזמן מלחמה קשה במיוחד להשמיע קול כזה, אבל בישראל זה קשה עוד יותר מפני שבוז לפציפיזם והומניזם הוא מיסודות קיומה. ישראל היא מדינה שמקדשת את הפתרון הכוחני לבעיות ופועלת בצורה נמרצת להשתיק ולהוקיע קולות שמבקשים לערער על האתוס הבסיסי של הכוח.

כל זה לא אומר שהקול הזה לא צריך להישמע.

שאלת העיתוי והלגיטימיות

האם זה זמן לעסוק בסוגיות כאלה? האם לגיטימי לעסוק בפרספקטיבה הומניסטית ופציפיסטית בזמן כזה? לאחר טבח נורא כל כך (ומתועד בחלקו, מה שמסבך עוד יותר את ההתמודדות הנפשית והתרבותית, כלומר הפוליטית). 

התשובה החד משמעית שלי, בניגוד בוטה ומוחלט לקהל שלם של מתפכחים וסוכרי פה (עצמונית וזולתית), היא כן. תמיד נכון לראות את הדברים בצורה הרחבה ביותר האפשרית, והצורה הרחבה ביותר האפשרית היא אמונה באדם ובדרכי שלום. ובאשר לשאלת הלגיטימיות, היא קלה עוד יותר: אף אחד לא מתבקש לשנות את דעתו מול אסון כזה: ציונים נשארו ציונים, דתיים נשארו דתיים, פמיניסטיות נשארו פמיניסטיות וטבעונים נשארו טבעונים. מדוע, אם כך, שמי שמאמינים בכל ליבם שרק הומניזם יכול להביא מזור לחברה ולאדם יתבקשו לשמור את דעתם לעצמם, או לשנות אותו?

האם יש הוכחה יותר גדולה מאלימות לצורך באי אלימות?

לגוף הדברים 

מה שמתחולל בישראל ופלסטין מאז השביעי לאוקטובר הוא מקרה מבחן חשוב מאוד לתפיסה הומניסטית ופציפיסטית, ומאפשר להדגים בצורה מוחשית מאין כמותה את עקרונות התפיסה הזו, ואיך היא מאפשרת לבנות מציאות עם הרבה יותר חופש ופתח לפתרונות קונסטרוקטיביים – בצורה הפוכה קוטבית לרעיון של הפצצות והפגזות והרג אנושי אדיר מימדים, שכולל כבר עשרות אלפי אנשים בעזה. 

וכשמסתכלים על מה שקרה וקורה מאז השביעי לאוקטובר, לתפיסתי, רואים קו מפריד ברור ביותר בין שתי תקופות: הראשונה היא השביעי באוקטובר עצמו והימים העוקבים לו, שבהם כוחות הביטחון של ישראל, בצורה מאורגנת (אם אפשר לקרוא לזה כך), ותוך הפגנת אומץ לב עצום והרואי של ממש של יחידים, הגנו על חיים בצד הישראלי של הגבול ועצרו את המתקפה של חמאס ותופי הטרמפ העזתים שהצטרפו אליו. 

זו תקופה ראשונה ומובחנת של האירועים. תקופה שניה, ומובחנת בעצמה, היא הימים שמאז סיום קרב ההגנה והמעבר להתקפה בתוך עזה, עם הפצצות והפגזות בקנה מידה עצום, הכוללות השלכת עשרות אלפי טונות חומר נפץ על שכונות, רחובות ובניינים שבתוכם וסביבם חיים מאות אלפי בני אדם, בתוך רצועה סגורה באופן כמעט הרמטי שבה חיים למעלה משני מליון בני אדם. 

חשוב לי לומר: גם מזווית של הומניזם ופציפיזם, הפעולות שנקטו כוחות ביטחון של ישראל, ואנשים יחידים מיוזמתם, הן לא רק חיוניות ומותרות, גם כשהן אלימות וקטלניות, הן מתחייבות. פציפיזם והומניזם אין פירושן הסכמה שקטה למוות. הגנה עצמית ישירה היא מותרת תמיד. לכן כל מי שהיו מעורבים בפעולות כאלה, בימים האלה, הם אנשים שראויים לכל שבח וכבוד. 

האנשים האלה, החיילים, השוטרים, האזרחים, הפגינו גבורה והקרבה מדהימות. ואם לשים שניה את הטון האידיאולוגי בצד, אלה אנשים שאני מכיר, גדלתי איתם, שירתתי איתם והתווכחתי איתם בכל מני הזדמנויות: אני אחד מהם (ואני תמיד אהיה, מבחינת האמת: גם כשמה שישראל עושה שנוא עלי ובלתי מקובל עלי לחלוטין, אני לא שונא ולא מתעב את הישראלים עצמם. יש מלא דברים ואנשים שתמיד אוהב במקום הזה, והוא תמיד יהיה המקום שממנו הגעתי).

אם אחי גדעון היה חי, הוא כנראה היה במילואים כרגע, ואני הייתי כנראה בחשש נורא לחייו. ובכל החודש שעבר מאז השביעי באוקטובר, הרגע שבו הכי נבעתתי הוא כשאחותי אמרה לי שהבן שלה גוייס למילואים.

אידיאולוגית אין ביני ובין ישראל שום דבר משותף. נפשית, ביוגרפית, משפחתית, קהילתית, אני קשור למקום הזה בעבותות. 

קבלה מלאה, אם כך, של מה שנעשה בשביעי לאוקטובר ובימים שאחריו. מלאה אבל לא מוחלטת, כי גם בשביעי לאוקטובר ובימים שאחריו אסור היה להרוג שבויים, למשל. כן, אפילו את אלה שרצחו עכשיו עשרות אנשים (לא שאני יודע שהיה הרג כזה, אני מצייר את גבולות ההסכמה של ההומניזם והפציפיזם בעיניי).

מה שנעשה מאז אותם ימים, וספציפית ההפגזות וההפצצות של העיר עזה והאזורים המיושבים בה, ובאופן מובחן בצורה חותכת מפגיעה נקודתית ומוגבלת במי שעוסקים באותו רגע בניסיון לפגוע בחיים בצד הישראלי, הוא דבר שבשם פציפיזם והומניזם אני מתנגד לו נחרצות, והוא פסול בעיניי באופן קטגורי וטוטאלי, ללא תנאי וללא תלות במספר החפים מפשע שמתו בצד העזתי. 

למה? בגלל שמתוך התפיסה המצפונית שלי, מתוך מה שאני מבין כהומניזם ופציפיזם, אסור בשום פנים ואופם לפגוע באנשים שאינם עוסקים בניסיונות פגיעה בחיים באותו רגע. לעולם. בלי יוצאים מהכלל, בלי חריגים, ולא משנה הרקע ההיסטורי או השעה. אסור בצורה מוחלטת וגורפת, ובזה הדיון נגמר. 

התבונה הפרקטית של הומניזם ופציפיזם בתקופה שמאז השביעי באוקטובר 

אישית אני חושב שלא הייתה תקופה בחיי המדינה הזו, תקופה בחיי שאני מכיר, שבה היה כל כך ברור שהאינטרס ההישרדותי והתפיסה ההומניטרית כל כך שלובים זה בזה, ולמעשה שהים. 

כך, אם ישראל הייתה עוצרת מייד אחרי פעולות ההגנה הראויות, המוצדקות והראויות לשבח, היו בידיה חופש תמרון גדולים פי כמה, ותמיכה עולמית גדולה פי כמה. נכון שיש אנשים שגם במקרה הזה היו מאשימים את ישראל לבדה במתרחש, והאמת הכואבת היא שאת הטבח המחריד אין ברירה אלא לראות בקוטקסט של היחסים בין הציונות לפלסטינים במאה וחמישים השנים האחרונות. אבל – וזה אבל חשוב מאוד – במקרה שבו ישראל הייתה עוצרת ופונה לסיוע בינלאומי בחזרת החטופים, ועוסקת במסע יחסי ציבור שכולו קינה ותחינה לעזרה, ופניה למצפון הבינלאומי ולסיוע מדינות וארגונים בעולם, הסיפור היה אחר באופן טוטאלי. 

החברה הישראלית הייתה מוכה ונחרדת הרבה פחות, והיה לה זמן להתאבל ולרכז כוחות ומחשבות בחטופים ובניסיונות להשיבם הביתה. לא היה יכול להיות ספק לאף אדם סביר שישראל היא בצד המותקף, והחטופים וההרוגים הם קורבנות של תוקפנות, חד וחלק. זו הייתה ההסברה הקלה בעולם. 

ישראל בחרה אחרת

 בשם הנקמה, בשם הזעם, בשם הבטחת זכותה העקרונית לפעולות מלחמתיות, כולל כאלה שיגבו חיים של מספר קטסטרופלי של בלתי מעורבים, חפים מפשע, ילדים ותינוקות, ישראל הלכה לתגובה שהתחזקה לאיזשהו פורקן אבל למעשה כלאה אותה במשוואה שבה אין לה סיכוי לתוצאה טובה, ואין לה סיכוי לחברה אזרחית כואבת, אבל כזו שמצויה בתחושה אמיתית של אחדות גורל. 

בבחירה שישראל עשתה, לצאת למלחמה דמויית מלחמת השמדה של החמאס בעזה וכל מעגל אנושי סביבו, היא הבטיחה לעצמה תוצאה רעה מבחינתה, אם לא אסון ממש. 

אם תתפתח מלחמה אזורית גדולה, המצב של ישראל יהיה נורא. 

אם תתפתח אינתיפאדה או עימות מוגבל עם חיזבאללה, המחיר באבדות יהיה קשה, ותחושת היציבות הקיומית תתערער עוד יותר. 

אם חמאס יתגלה כאוייב עיקש וחכם יותר ממה שחשבנו, המחיר באבדות ופגיעה מורלית יהיה קשה.

בוודאות שלמה ומוחלטת, ישראל הוסיפה למעגל שונאיה עשרות ומאות אלפי אנשים, אם לא מליונים. היא נתנה בידי מתנגדיה נשק רב עוצמה: הוכחה חד משמעית ובלתי ניתנת להפרכה שליבה גס בהרג המוני של חפים מפשע. היא הטילה על עצמה מטלה שאף מדינה לא יכולה לעמוד בה: להסביר שהיא לא פוגעת בחפים מפשע באופן סיטוני כשכל העולם רואה שכן, ושהיא מתאפיינת בעליונות מוסרית בזמן שהיא טוענת שהיא לא הורגת אזרחים באופן סיטונאי, וכל העולם לא רק רואה שכן, אלא מבין שדעתה לא לגמרי צלולה עליה, אחרת היא לא הייתה מנסה להתעקש על אבסורד כל כך מפלצתי.

אם ישראל הייתה עוצרת מייד אחרי תום קרבות ההגנה המוצדקים, הייתה בידה הבחירה אם להכריז מלחמה בהמשך, אחרי יותר מחשבה, הגדרת יעדים מסודרת, גיבוש תמיכת בינלאומית, שליטה טובה יותר בזירה הפוליטית הקרובה. כל זה כבר לא בידיה עכשיו. ישראל בחרה בדרך שמתחזה ליוזמה ועצמאות, אבל בעצם מבטיחה תלות וחוסר אונים, כולל בארה”ב, שמוצאת את עצמה נגררת אחרי ישראל למה שאולי יתפתח לעימות של כוחות עולמיים. 

האם מדינת ישראל והיהודים רוצים להיות במרכזה של מלחמת עולם? האם, לאור ההיסטוריה היהודית, זו פוזיציה נכונה עבורנו? 

כל הדיונים האלה נזרקו לפח כשישראל החליטה לא רק לנטוש על עיקרון הומניסטי, אלא גם כל מחשבה בהירה ואחראית. השניים האלה, כך מסתבר, בלתי נפרדים. 

התבונה הפוליטית של הפציפיזם וההומניזם

חודשים ארוכים מפגין בישראל המחנה של עלית הצבא ותעשיית הביטחון הישראלית. שבוע אחרי שבוע, במאות מקומות שונים, מתוך התרכזות (בעייתי מאוד לכשעצמה, אבל נניח לזה לצורך הדיון) באופיו ובכושרו להנהיג של נתניהו. 

מאות ואלפי פעמים הזהירו אותנו: הוא מסוכן, מושחת, לא יציב, מסכן אותנו במלחמה. מסכן את קיומנו. 

והנה, בהזדמנות הפז ההיסטורית שנקרתה בידי המחנה הזה להתעקש על דרך אחרת, הוא זרק אותה לפח בשם שותפות לא בהגנה על ישראל (קרי:הימים הראשונים), אלא בהתגייסות בלתי מותנית לכל גחמה ויוזמה של נתניהו, כולל לאותה מלחמה איומה שאותם אנשים הזהירו אותנו ממנה, כביכול. ובמסגרת שאנחנו מדברים עליה: מחנה קפלן חבר לנתניהו לא לצורך הגנה על ישראל בשעות ובימים שבהם היא אכן הייתה הגנה בלי שום מחלוקת, אלא כחלק ממלחמת בחירה וברירה שרואה לעצמה חופש לפגוע בעשרות אלפי אזרחים ולסבך את ישראל במלחמה עוד יותר גדולה שאת השלכותיה אי אפשר לדמיין בכלל.

אם הייתה אלטרנטיבה אמיתית לשלטון הימין, כלומר אופוזיציה שלרגליה עקרונות של הומניטריות ואולי אפילו פציפיזם, אלטרנטיבה שוחרת שלום ושוויון באמת, שעומדת על כך שלא תצטרף לקמפיין של אדם שהוביל אלימה ומנהל האדם שהיא עצמה מסגרה כמסוכן באופן היסטורי, זו הייתה מדינה אחרת לחלוטין, ומי יודע מה עוד היה נחסך מאיתנו. 

אבל החלק הזה, האחרון, בכל הטור הזה שעוסק בסוגיות קשות ואולי נפיצות, הוא הבדיוני ביותר. זה בגלל שברור לנו שאין שום הבדל בין ימין לשמאל בישראל, ושההבדל בין הימין לשמאל, כמו שראינו בסוגיות שהמחאה בחרה לעצמה, כמו שאנחנו רואים בהתגייסות הבלתי מותנית עכשיו – ההבדל הזה הוא קומסטי בלבד. 

חברה שויתרה לגמרי על כל עיקרון הומניטרי (ולא נותנת מים וחשמל למליוני אנשים אלא אם כן כוח חיצוני מכריח אותה) היא חברה שויתרה לא רק על ויכוח פוליטי ראוי לשמו, אלא על יצר הישרדות בסיסי ממש. וזה עוד לפני הנסיבות המיוחדות והבעייתיות של ישראל כמקרה ייחודי. 

התעמולה והפסיכולוגיה של ישראל בצילום מסך אחד מוויינט

על המלחמה הנוכחית בעזה אפשר להגיד שהיא משלבת את הרע בכל העולמות: לא החזרת חטופים, לא ניצחון צבאי, לא תמיכה בינלאומית, לא ביטחון ושקט לישראל, לא שימור הקשר עם יהדות העולם, בדגש על יהדות ארה”ב שהולכת ומתרחקת מישראל במהירות מסחררת.

אנחנו כבר חודש בתוך זה, ואין לנו מושג מה ישראל השיגה בינתיים, חוץ מהרג של אלפים רבים של פלסטינים, שרובם נשים וילדים.

אנחנו לא יודעים כלום כי לא מספרים לנו כלום, כמובן, זו ישראל וזה זמן המלחמה, הזמן הכי גברי ושואיסטי ושתוק אחי, נדבר אחרי זה אחי.

אבל השתיקה של המערכת לא מוחלטת. היא עדיין מספרת לנו דברים. עמוד הבית של וויינו אתמול בערב סיפר לנו סיפור שלם. גם על המצב, וגם על מה מניע את הציבור הישראלי, או לפחות מה מערכת הביטחון חושבת שמניע את הציבור הישראלי (מערכות העיתונים בישראל בשעת מלחמה שייכות לדובר צה”ל בצורה מלאה ומוחלטת – כלומר אפילו יותר מבשגרה).

מה מספר לנו עמוד הבית הזה?

א. הרגנו מלא מלא ערבים, אבל רובם מחבלים (מה זה “רובם” ומה זה “מחבלים” זה זוטות שאין זמן להתעסק איתן, בואו)
ב. המלחמה היא פיוטית ומרגשת, כמו שמספר רון בן ישי
ג. הנשיא האמריקאי עומד לכפות עלינו עסקה לשחרור (שאנחנו מציגים כהבטחה כדי להוליך שולל את הישראלים, שחלקים גדולים מהם יראו בה כניעה מבישה לנשיא אנטישמי במהותו)
ד. אסור לזכור שאנחנו קורבנות טבח (כמו שמספר האייטם על זיקים)
ה. אנחנו חברה שחשוביה לה חיי כל אחד ואחד מבניה ובנותיה כמו שמספר לנו האייטם האחרון על החיילת שנפלה (חשוב לי להדגיש שאני חלילה לא מתייחס למותה הטראגי של אישה כה צעירה, אלא רק למהות התקשורתית של הדברים בתוך הקונטקטט של דף הבית הזה).

אז מה יש לנו כאן? קודם כל צריך לשים לב למשפך. אנחנו מתחילים מעשרות אלפי ערבים חסרי שם ומתים, ומסיימים באישה ישראלית אחת עם פנים ושם. ככה מנחילים לנו תודעה של היררכיית ערך ברורה בחיים ומוות. ככה גם מספרים לנו שאנחנו מיוחדים ומוסריים: באמצעות גיוס האכפתיות שלנו כמפלצתיות כלפי אנשים אחרים, ואדישות מוחלטת כלפיהם.

אחר כך צריך לשים לב שיש כאן את כל הרכיבים של התודעה הישראלית: הצדק, הגבורה, הנצחון, הקרבנות – והקריאה להמשך התגייסות (זו הכתבה של רון בן ישי).

ואז אנחנו צריך לשאול למה. למה וויינט מגישים לנו, שמוצ”ש אחד, תמהיל כל כך מושקע ומהמם של מיליטריזם ישראלי ומוות, שעוטף בתוכו סוכריה רעילה מאת ביידן? מה מספר לנו הסיפור של הסיפור? איזו אכזבה אמיתית מסגיר סיפור הניצחון המופרע הזה, על הרג 20,000 בני אדם?

התשובה ככל הנראה פשוטה למדי: מערכת הביטחון התחילה להכין את הישראלים לנפילתם של חיילים רבים ולכפייתה של הפסקת אש ועסקת חילופי שבויים. אבל דבר כזה – נורמלי וסביר בכל סכסוך בעולם – הוא לא דבר שאפשר פשוט לספר לישראלים ולתווך אותו נורמלית, כי אז ישאלו שאלות נורמליות.

אז עוטפים את המובן מאליו, הארצי והמוחשי, בהילה של ניצחון גדול (המבוטא, כדרכנו בקודש, במספרי מתים, ומספר ככה על הברבריזציה העמוקה שעברנו). ועל הדרך לא מחמיצים הזדמנות להעמיק את הפרנויה ואת השנאה לכל דבר נורמלי, תוך שמתהדרים ברגישות עילאית ועדיפות מוסרית.

זה, יש לציין, המיינסטרים של המיינסטרים הישראלי. בצילום מסך אחד מערב אחד באתר וויינט.

חטופים חיים הם הסיוט הנורא ביותר של ממשלת ישראל הנוכחית

כולנו רואים את זה ועדים לזה: בשבועות האחרונים ממשלת ישראל מובילה מבצע צבאי בקנה מידה אדיר, של הפצצות מסדר גודל של מלחמה עולמית, על רצועת עזה.

בכל השבועות האלה נושא החטופים כמעט שלא זוכה לאזכור. והוא לא זוכה לאזכור לא בגלל שמאחורי הקלעים עובדים בקדחתנות, חריצות ושקט להשבתם אלא בגלל שסוגיית החטופים מטילה מורא עצום מדי על הממסד השליט במדינת ישראל, שפשוט לא מסוגל להתמודד איתה. כך הפכו החטופים ל”נקודה עיוורת” שקרית מבחירה ומרצון. מרוב פחד לראות אותם, הם נעלמו.

מדוע הסוגיה הזו מטילה אימה משתקת על ממשלת ישראל וההנהגה שלה באופן כללי ורחב? בתמצית, מפני שהיא מבטיחה לחמאס תמונת ניצחון של סיום המלחמה שתתחבר לתמונת ניצחון של תחילת המלחמה, ותמסגר את המלחמה הזו, לתמיד ובדעת הקהל הישראלית בייחוד, כמאבק חמוש שבו ישראל הושפלה והוכרעה – למרות הנזק הקטסטרופלי שהטילה על עזה.

אם שיירות של אלפי אסירים פלסטיניים משוחררים משוחררים ומסמנים V באצבעותיהם V יהיו תמונות הסיום של המלחמה הזו, הנזק התודעתי שייגרם לתדמית הישראלית בכלל, ובייחוד בעיניי הציבור היהודי בישראל, והכתם מטריף הדעת שיוטל על הימין הישראלי בייחוד יגרמו לאירוע נפשי ופסיכולוגי טקטוני שלא תהיה ממנו תקומה למחנה הזה (לממהרים לצהול: האירוע הזה לא יביא לניצחון השמאל והמרכז, אלא לשבירה מהדהדת וקולוסלית של כל מוסכמות היסוד של ישראל, ועלול להיות הזרז להתפרצות אלימה בתוך מדינת ישראל עצמה).

מהתמונות האלה, יותר מכל, חרד נתניהו, וחרדה ממשלת הקנאים המטורפת שלו. יש להניח שגם הממסדים הבטחוניים בישראל שותפים לחרדה הזו. אני לא רוצה לומר את זה בצורה מפורשת מדי, אבל ייתכן מאוד שאת ההפצצות חסרות התקדים על עזה צריך לראות גם באור הזה. או כמו שאומר את זה שר בממשלת ישראל הבוקר:

אני, אגב, לא מתרגש בכלל מזה שהשר הזה הושעה מישיבות הממשלה עד הודעה חדשה, כפי שמפרסמים האתרים הבוקר. מן הידועות היא שכך משחילים לדעת הקהל פרספקטיבות ונושאים שראשי המערכת לא רוצים להיות מזוהים איתם בגלוי, בינתיים (אני מתייחס הן לאטום והן לערכם של החטופים, כפי שמבטא את הדברים אותו שר. אגב הפרספקטיבה הזו, שמותם של החטופים אכן יהיה מצער אבל שהוא לא עדיף מדמם של מי שיירצחו בגלל האסירים שישוחררו, או לעומת ההשפלה לישראל – תלך ותתפוס תאוצה בימין ותקבל יותר ויותר ביטוי בתקופה הקרובה).

אחריותו השווה של השמאל הציוני לקטסטרופה ב5 נקודות

האגדה על אשמת נתניהו הבלעדית הפכה לאיזו מדורת שבט מאולתרת בשבועות האחרונים – הכל באופן צפוי לחלוטין, כמו כל תגובה או אמירה או התרחשות במישור הפנים ישראלי, שהוא מישור של תקיעות טוטאלית וחזרה עצמית מעגלית אינסופית.

את הנרטיב הכוזב הזה צריך להזים, וזה גם לא קשה. הנה כמה נקודות מרכזיות באחריותו של השמאל הציוני (ותנועת הנוער המשותפת שלו עם הליכוד, הלא הוא “המרכז”).

  1. מי שיזמו את ההתנחלויות והשליטה הצבאית בחבל עזה היו אנשי השמאל הציוני בממשלת גולדה.

    מתוך הערך “גוש קטיף” בויקיפדיה:

    יותר מכל מעשה או החלטה של ממשלות נתניהו לדורותיהן, ההחלטה העקרונית של ממשלות מפא”י שבין מלחמת ששת הימים למהפך 79 אחראיות למצב הנוכחי בעזה. כבר אז אפשר לראות את תחילת הטקטיקה שישראל מנסה להוציא לפועל עד שעות אלה ממש: הפרדת צפון הרצועה מדרומה.

  2. מי שהיוו את הרוב האנושי העצום בכל המנגנונים והממסדים של מדינת ישראל מאז היווסדה ועד היום הם אנשים שמשתייכים לשמאל הציוני ולמרכז הישראלי. עשרות שנים אחרי עליית הליכוד השליטה של יוצאי מפא”י בשלל מנגנונים סגורים ומבוססי ותק נשארה חזקה מאוד. האנשים האלה, כולם ללא יוצא מן הכלל, מאז ועד ימים אלה, שיתפו פעולה בצורה מלאה עם יוזמות הכיבוש של ישראל. הם היו הבירוקרטיה המשפטית, הרפואית, הצבאית, שהוציאה את המדיניות הזו לפועל, והם היו המקימים ומנסחי האתוס של הממשל הצבאי בשטחים.

    3. השמאל הציוני מעולם לא רץ על טיקט של סיום הכיבוש, ומעולם לא יצא נגד המדיניות הזו כפסולה כשלעצמה. השמאל הציוני בחר תמיד לדבר על הכיבוש כרע למוניטין של ישראל ולא כרע בפני עצמו. הדים לגישה הזו אפשר לראות בביקורת, אפילו של צעירי המחנה בימינו, על מתנחלים בגדה ש”מבעירים את השטח”, עם גישה שמתעלמת באופן בוטה, קונסיסטנטי ומכוון מהאסון לפלסטינים. בגישה הזו השמאל תרם לדהומניזציה של הפלסטינים, שהפכה לאסון הגדול ביותר של מדינת ישראל, או לשרשרת האסונות המתגלגלת האינסופית שהיא חווה.

    4. מאז ה”אין פרטנר” של אהוד ברק בשנת 2000 השמאל הציוני בישראל התגייס לחלוטין ואימץ במלואה את הגישה הזו, כולל מפלגת מרצ שנמחקה בבחירות האחרונות. בעשור האחרון בייחוד השמאל הציוני והמרכז הישראלי הורידו את הכיבוש מסדר היום הפוליטי של מדינת ישראל. את הכיבוש במובנו הרחב והשלם, אני מתכוון לומר: בהובלתם הסוגיה הפלסטינית נעלמה מהשיח, ואיתה נעלמו הפלסטינים עצמם כבני אדם בכלל וכבני אדם בעלי זכויות אדם וזכויות פוליטיות בפרט.

    ההתעלמות הזו היא אם האימהות של הקונספציה שלפני השביעי באוקטובר. מי שלא רואה באנשים בני אדם לא יעריך נכונה את יכולותיהם וכוונותיהם, ולא יידע לפעול מולם בקונטקסט ריאליסטי. ואין צורך לומר: יגרום להם לייאוש טוטאלי מהיכולת להיפגש איתו במישור המציאות.

    הנקודה האחרונה הזו, יהיו מי שיטענו, נכונה גם לפלסטינים עצמם. אני לא משוכנע באיזה מידה הדבר הזה נכון. בכל מקרה, הגורם החזק בשטח מכל בחינה היא ישראל, המחזיקה בשטח היא ישראל, בעלת הקשרים בארה”ב היא ישראל, והאחריות על גורל הסכסוך ומסגור הסכסוך בדעת הקהל העולמית תוטל תמיד יותר על כתפיה, ובצדק. האינטואיציה האנושית לא מכירה במושג של כוח ושליטה בלי אחריות.

    5.  בשנה האחרונה (תסלחו לי אם הכרונולוגיה לא מדוייקת לגמרי: אני מעגל לצורך הנוחות) הפגנות קפלן מילאו את הארץ והיו הנושא הכמעט בלעדי של התרבות הישראלית. בכל הפגנות קפלן, בכל אחד ממאות ואלפי האירועים, ההפגנות והתהלוכות שנערכו, הנושא הפלסטיני, אם מבחינה מדינית, אם מבחינה הומניטרית ואם מבחינה צבאית (במובן של היכולת להחזיק את מדיניות הכיבוש) לא עלה אפילו פעם אחת.

    בשנה הזאת כתבתי ואמרתי את זה פעמים רבות: זו הייתה ההזדמנות האחרונה של מחנה השמאל הציוני, או של ישראלים בעלי מצפון בעיניי עצמם, להעלות את הכיבוש לסדר היום מיוזמתם. זו הייתה ההזדמנות האחרונה של ישראל, כמדינה, להיות בצד שיוזם ומוביל פיתרון.

    מה שקרה בשביעי באוקטובר הוכיח לא רק את זה – שהכיבוש והסוגיה הפלסטינית יכריעו את גורלה של ישראל – אלא שהשמאל הציוני, לכל אורך הדרך, היה מושחת, עיוור וטיפש. ויש לו שותפות מלאה באסון הזה.

 

 

נסראללה תוקע את ישראל (אבל זה מה שהיא הכי אוהבת), בני האדם בתוך האפוקליפסה של עזה והמחוייבות הישראלית הטוטאלית לכלום

כמו שאמרו כבר הרבה לפני, הדברים היחידים שחשוב לדבר עליהם הם אלה שאף אחד לא רוצה לדבר עליהם, בטח לא בשיח המיינסטרימי הזה. בוידיאו הפעם אני מדבר על כמה מהנושאים האלה. כן, תוך כדי המלחמה. אולי כי אני פחות מחוייב לאתוס הישראלי המקודש של להיות מופתע והמום כל הזמן

 

קריסה נורמטיבית סופית ומוחלטת

ישראל, נזכיר לכולנו, הייתה מקום מסובך ומסוכסך מנטלית ועצמונית, ובאופן חסר תקנה, עוד הרבה לפני השביעי באוקטובר. שנים קודם לאותה שבת טראגית, היחס ההרסני של מדינת ישראל לזיכרון ולשואה ולנרטיב ההיסטוריים שלה היה אסוני ומבשר רעות, ואיום ברור ומיידי על כל אדם לא רק שוחר חופש, אלא שוחר נורמליות.

שנים ארוכות אנשים דיברו ואמרו והתריעו, במילים קצת פחות מוצלחות ומובנות: הסיפור שישראל מספרת לעצמה על עצמה הוא נורא ואיום. אנחנו מייצרים אנשים שלא יודעים לחשוב ולהרגיש את מקומם בעולם ואת מקומו של הזולת בעולם, ורואים הכל דרך פרספקטיבה של קרבנות מיסטית והצלחה מיסטית גם כן (אושוויץ ואינטל זו אותה מהפכה). 

בשבילי, לפחות, הזוועה של השביעי באוקטובר, והפרשנות המחרידה שניתנת לה מאז לא מפתיעות בכלל; מדובר בהתממשות במציאות של עקרונות פוליטיים ורגשיים, כמו שתמיד קורה.

מה שקורה במציאות הוא תמיד תוצאה של דברים שאנשים האמינו בהם קודם. העיקרון הכל כך פשוט הזה כל כך לא מובן שאמירתו בימים אלה, בוודאי בעברית ולקהל ישראלי, היא מעשה רדיקלי מאין כמותו. 

אבל המובן מאליו הוא המובן מאליו, גם כשהתרבות הפוליטית מנסה לצייר אותו, בעקשות אלימה, כבלתי נתפס. 

בקשר למה שעושה, אומר וחושב הימין בישראל אין הרבה צורך בתיווך או בהסבר. הנרקסיזם הלאומני האלים התפרץ לגבהים חדשים יחד עם שתי בנות הלוויה הקבועות שלו, תאוות הנקמה והדם והפרנויה המוגברת. מה שכן מעניין, אולי אפילו טיפה מאלף לעסוק בו, לצרכי הפרספקטיבה החשובה על מה שמתרחש ועומד להתרחש, זו התגובה של הדבר שנהוג לכנות “השמאל הישראלי”.

אני אתרכז רק בביטויים שמצאתי וראיתי במקום אחד: עיתון הארץ. ומה שראיתי בכלי התקשורת הזה, שאמור לסמן ולבטא את הרוח הקולקטיבית של ישראל הליברלית והמשוחררת (חשוב לומר, גם אם זה מכעיס: יענו, כפי שאדגים להלן) אמור להשאיר 0 ספק באשר לכיוון שישראל מעוניינת לצעוד בו, והיעד שאליו היא בסופו של דבר תגיע.

כי עיתון הארץ, בשבועות שמאז מתקפת חמאס, הפך לבטאון מזוקק של רוח יהודית-ציונית קלאסית, גם אם במילים ודימויים של פריבלגים. ומהי אותה רוח יהודית-ציונית קלאסית? בתמצית: הותקפנו באכזריות שאין ולא הייתה כמותה עלי אדמות ובלי שום קשר למה שעשינו (וואוו מזרחי, אתה מצדיק עריפת ראשי תינוקות? היא התגובה הציונית המתבקשת והמטומטמת); השנאה כלפינו מרוכזת במהותנו ולא במעשינו ולכן היא מיתית וחסרת פשר אנושי, והמניעים לה שוכנים בעולמות מטפיזיים או במחלקות ההפרעה הנפשית, ולא בדינמיקה מובנת, גם אם איומה, של יחסים בין בני אדם.

כשזו המחשבה ואלה הערוצים היחידים שהיא מכירה, כל שיח על אחריות במובנה האמיתי (כלומר מה עשינו ואיך זה תרם למצב הנוכחי) הופך בלתי אפשרי. אני לא מכיר מאמר או התבטאות אחת בעברית שמעביר את המסר: מה חשבתם שיקרה? מה חשבתם שיקרה כשכבשתם וכלאתם מליוני בני אדם? מה חשבתם שיקרה כשהתפרצתם למקומות קדושים לאסלאם עם חיילים, מצלמות ורימוני גז? מה חשבתם שיקרה כשבניתם עוד ועוד התנחלות על עוד ועוד אדמה פלסטינית? מה חשבתם שיקרה אחרי עוד ועוד מבצע שהותיר אחריו מעגלים גדלים והולכים של שכול, יתמות וחורבן? מה חשבתם שיקרה כשהחזקתם באידיאולוגיה שמעולם לא התירה אפילו לחשוב על הצד השני כבני אדם? מה חשבתם שיקרה? (אגב: בשלב הזה גם אין טעם בפרסום מאמר כזה, שיסכן את חיי כותבו בלי שום אפקט ניכר לעין. התודעה הישראלית היא צנצנת סגורה הרמטית שאף הרקולס לא יכול לפתוח).

מה אתם חושבים שיקרה היום, כשישראל מציירת את עצמה כראש חץ נוצרי מערבי למלחמה באסלאם? זו תהיה הפתעה למצוא עשרות אלפי מתנדבים צ’צנים בשורות המיליציות של איראן בסוריה? אולי פקיסטנים ואינדונזים בנוסף? זו יהיה הלם כשתורכיה תחליט להתערב או לשלוח סיוע (עם או בלי מרכאות, והפעם עם ליווי של אוניות מלחמה) לעזה? 

במאמר מוסגר: בעיניי זה פשוט קומי שבחוגי קפלן מבקשים מביבי לקחת אחריות. אתם לקחתם אחריות על עשרות שנות כיבוש ואפרטהייד ששירתתם בחדווה וגזרתם מהם קופונים עצומים? על הדברים שישראל עושה כרגע ועלולה להיות להם השפעה סופנית על עתידה, ואין להם שום קשר להגנה עצמית במובן מוגבל ומצומצם, או סביר? עד כמה עמוקה וחשוכת מרפא אובססיית ביבי, בחי אלוהים. כמה הולכת שולל עצמית נוראה. 

אבל בואו נראה במה בעיקר היה עסוק השמאל הישראלי בשבועות האחרונים, כפי שבא לידי ביטוי במדור הדעות של הארץ. את שורת הפוסטים עם אכזבות מעולמות הדיבור, הספרות, המוזיקה, האופנה, הגסטרונומיה, האקדמיה ומה לא כולנו ראינו. אבל הנה כמה דוגמאות בולטות ממה שכותבי הארץ חשבו, ושוב: מדובר בחוד החנית של השמאל הישראלי, כן? זו התגלמות מזוקקת של תת המודע הקולקטיבי בשמאל היהודי בארץ. 

ניסן שור, מהפובליציסטים הישראלים הותיקים והמוכרים כתב לא על חמאס אני כועס. גם לא על ביבי. אני כועס על מי שחשבתי שהם כמוני. כותרת משנה: אומרים שכועסים על מי שאוהבים, כי הכעס מורכב מציפיות שנכזבו. אני כועס על מי שחשבתי שחולקים איתי ערכים דומים. שמאל, הומניזם, זכויות אדם, זכויות נשים, זכויות להט”ב. מסתבר שטעיתי, שטעינו כולנו.

חיים לוינסון, מהעיתונאים המוכרים בישראל, כתב אקדמאים יהודים יקרים: חמאס התגאה ברצח עמנו, לא ברצח קולוניאליסטים ציונים. כותרת משנה: מכתב פתוח שנשלח על ידי אינטלקטואלים יהודים-אמריקאים מכיל בתוכו את כל האדנותיות, היהירות וחוסר ההבנה בסכסוך הישראלי-פלסטיני של היושבים בקמפוסים.

בטור תגובה לגדעון לוי, שביקר את העמדות הרצחניות שלו, כתב לוינסון את המילים הבאות: 

“בהעדר חלופה פרקטית ואפקטיבית לחיסול החמאס, מתקפה צבאית רחבת היקף, הגם שתעלה במחיר חיי אדם רבים, היא האופציה המוסרית ביותר. בניגוד לטענתו, יש בליבי על תושבי עזה. חלקם משלמים מחיר מחריד, גבוה משאנו משלמים, על פשעי החמאס. הם קורבנות הדיכוי שלו מחד וקורבנות ההפצצות שלנו מאידך. אבל החלוקה הדיכוטמית בין “חמאס” ו”אזרחים” היא שטחית. אפילו מיתממת. כל מי שתומך במעשי ההרג של ה-7 באוקטובר, כל מי שגאה ליבו, כל מי שרץ לטלגרם והתענג, כל מי שצייץ סמיילים בטוויטר הם השותפים הרחבים של פשעי המלחמה והניסיון להשמיד את העם היהודי בדרום. יש רבים מדי כאלה בעזה, וגם בעולם. לולא תמיכתם, 20,000 לוחמי חמאס לא היו מצליחים במשימתם הרצחנית.”

אלכסנדר יעקובסון, שאני לא באמת יודע מיהו, רק שיש לו טור דעה קבוע בהארץ, כתב על דה-קולוניזציה והקו האחרון של האנושיות, שבו הוא מסביר שהוא שולל אלימות מצד מדוכאים אפילו אם הם מדוכאים. חיפשתי בטור הוקעה או פתרון לאלימות של מדכאים ולא מצאתי. 
הסופרת והמבקרת שהם סמיט, שבימתים כתיקונם נחשבת שמאל רדיקלי למדי בישראל, כתבה מה למדתי עלינו השמאלנים בשעה קשה זו (תקציר: שאסור להיות שמאלנים מדי). רמז מטרים לעמדתה של סמיט אפשר למצוא אולי בטור שפרסמה במרץ השנה, שזכה לכותרת אפילו נפשי המתה לרגע, שבו היא מספרת על התרגשותה מסמלי המדינה בהפגנת קפלן על רקע פיטורי שר הביטחון, ועל חזרתה (המרגשת בפני עצמה) מהתרגשות זו בהמשך. הקו הזה, אגב, של פלירטוט לכאורתי עם הומניזם תוך חזרה מתמדת לחיק הקונצנזוס בזמנים קשים הוא אולי המאפיין המובהק ביותר של השמאל הישראלי, שיותר מכל הוא ביטוי מעורר רחמים של הפחד לצאת מהגטו של היהודי-ציוני. 
ג’וליה פרמנטו צייזלר, סופרת צעירה ופורצת דרך על פי המיוחס, כתבה “חמאס אנסו, שרפו, רצחו, ואתם שותקים“. 
 
רוית הכט, עיתונאית ופובליציסטית בכירה בהארץ, כתבה ב-7 באוקטובר קרסו כל הקונספציות. גם זאת שלנו בשמאל. בטור הזה כלולה הפסקה “בכל מבצע או סבב בשנים האחרונות פיללתי לסיום מהיר ככל האפשר, תוך בוז וגועל לצרחות ה”לכתוש אותם” ו”להכניס להם” (עדיין סיסמאות נבובות, פופוליסטיות ומגעילות). אין שום עונג בלראות נשים וילדים קבורים מתחת להריסות. יש עצב גדול במלחמה. וסבל. ופחד. אבל ב–7.10.23 הגיאוגרפיה השתנתה בחדות.”

 

ענת קם, מרגלת הרוקנרול לשעבר שהפכה לסבתא (הלבנה) הכי מעיקה וצפויה בעולם הדעה הפוליטית בישראל, כתבה “המבחן של השמאל בעקבות ההתפכחות מהטרלול הפרוגרסיבי“, שאותו היא מסכמת במילים “שעת המבחן שהשמאל נמצא בה כרגע היא לא רק ההכרה בכך שהטרלול הפרוגרסיבי הוא אכן טרלול, או ההכרה המצערת שהעולם, ברובו, עדיין נגדנו ולא רק מסיבות שהרווחנו ביושר. המבחן הוא איך לשמור על ההתפכחות שלא תלך רחוק מדי, ושרעיונות יפים אבל תמימים לא יהפכו לרעיונות לא יפים ולא תמימים”.

לקינוח הופיעה כתבתה של מיה טבת דיין, משוררת ישראלית שמלמדת סמסטר באוניברסיטה בקליפורניה, שכתבה “שמעתי את המושג “הטרלול הפרוגרסיבי”. עכשיו אני גם מבינה איך זה נראה“. את התוכן אתם יכולים לדמיין לבד. 

מה אני רוצה לומר בכל זה? שהטבח לא מזעזע? שגורל החטופים לא מדאיג? שאין שנאה כלפינו בעולם? לא, ממש לא. המחשבה שזה מה שאני אומר היא התניה ציונית פשוטה למחיקה והדרה של מי שמערערים על התפיסה הבסיסית של היהדות-ציונות, ששונאים אותנו בכלל מי שאנחנו וללא קשר למעשינו, ושהשנאה הזו, מסיבות מסטיות או פסיכיאטריות טהורות, חובקת עולם, ולכן הדבר היהודי לעשות הוא למות ולהרוג כמיטב יכולתנו. 

דפוס המחשבה היהודי-ציוני הזה מספר על עוד אסונות רבים שעומדים להתרחש על מדינת ישראל. כי זו מדינה שמובלת על ידי אנשים ונרטיבים של התנערות מוחלטת מאחריות בכל הכיוונים: אין לנו שליטה על השנאה כלפינו אז גם אין טעם שנתכתב עם האנשים שמביעים סלידה ממעשינו או אף עוינות כלפינו. אין סיבה לדבר איתם, אין סיבה לנסות להשפיע על המציאות, וכמובן גם אין סיבה להיזהר שלא לגרום ליותר שנאה: כשמתנהלים מול ערימה אינסופית לחישובי משקלים ומינונים אין משמעות.

בשעות שלאחר הטבח היה הלם, והמחשבה עוד לא התקבעה על דפוס תגובה. אבל מייד אחר כך חזר הקולקטיב הישראלי לנתיבים הבטוחים והמוכרים: אנחנו שנואים בלי סיבה בגלל מהותנו, אנחנו קרבן של אכזריות שאין כדוגמתה, ואנחנו לא מוכנים ולא נכיר לעולם באנושיות של הזולת, שכאמור שונא אותנו בצורה פסיכית ולא ראוי לשום הגנה או חמלה מצידנו, ובוודאי שלא לזכויות.

תלושים בזמן, לבד

באופן הזה, בדרך המחשבה המעוותת הזו, בני האדם היחידים שיש ליהודים טעם לדבר איתו הם עצמם: על האחרים אנחנו פוקדים או שאנחנו מוכיחים אותם או מדקלמים להם, אבל אנחנו לעולם לא מדברים עם אף אחד שאינו אנחנו, ואפילו הגבולות של האנחנו הזה הולכים ומצטמצמים.  

אבל הבדידות והשיגעון הכפוי הזה הוא אפילו לא סוף הטיפול שאנחנו מעניקים לעצמנו. אלה הם ביטוייו של הבידוד מהמרחב האנושי. אבל לא רק ממנו אנחנו מנותקים, אלא גם מהזמן. אנחנו חיים בזמן אחר (בחופש. מניפסט קראתי לזמן הזה “הזמן המטפיזי”) שבו חמאס הם הנאצים הם פרעה הוא אנטיוכוס הוא חמלניצקי וכן הלאה. לא יודעים איפה אנחנו, לא יודעים מי לידנו, לא יודעים מה השעה. 

אנחנו רק חושבים שהפחד הנורא שלנו הוא מחמאס. אני חושב שהפחד הנורא שלנו, האימה שבה אנחנו חיים, היא תוצאה של שכבת השגעון המבודד העזה שהחלטנו לעטות על עצמנו, לגמרי מבחירה. 

יותר מאותו דבר, כולל הפסיכוזה (וכמה מחשבות מצלילות על העתיד)

במלחמה הזו לא קורים דברים חדשים, אבל כן מתגברות מגמות ישנות. החשובות שבהן, בעיניי, הן אלה שנוגעות למשטור הישראלי של השפה בעולם המערבי סביב זכויות הפלסטינים – זכווית אדם, זכויות פוליטיות וזכויות קולקטיביות. ההתגברות, או ההחמרה הזו, עלולה להתגלות כ(עוד) חרב פיפיות מסוכנת מאוד עבורנו.

 

 

 

הפשע הכי גדול שהציונות עשתה זה לקחת מהיהודים את החלום

חבל הארץ הזה לא היה צריך להיות מעולם יותר מגלויה ישנה של הר הזיתים במטבחים של סבתות יהודיות שחוזרות מבית הכנסת של הזקנים בשבת בבוקר, ונאנחות עם גרגר נחמה קטנה ומתוקה.

כל כך צדקו מי שאמרו: צריך לחכות למשיח. צדקו לא רק דתית, שזה פחות התחום שלי, אלא אנושית. ראו את הנולד.

לא היה עוד מקרה קיצוני של “היזהרו במשאלותיכם” כמו הציונות.

הכי מכמירי לב: אנשים שממשיכים לדבר על ישראל כבעיה, או כאסופת בעיות, שיש לה פתרון (נזיז את הצריח לפה, את המלכה לשם, את החייל לכאן, ואז זה יסתדר). חמודים. מה שאנחנו רואים זה רק את החריצים הקטנים על פני השטח. הבקיעים הטקטוניים מתחת ממשיכים להיות סמויים מהעין, בטח הציבורית

ישראל מסבירה לעצמה את האסון בדרך היחידה שהיא מכירה: המחשבה “זה לא יכול להיות” היא בדיוק מה שאפשר את האסון

מיותר לומר: אנחנו בעיצומה של טראומה טריה ומתגלגלת, המומים ודואבים – ואלה רק אלה מאיתנו שיש להם את הפריבילגיה לא לקבל את הבשורה על מוות או חטיפה של בני משפחה. כל מה שנכתב ונאמר פה נכתב באהבה וצער, לא בתוכחה ולא בהאשמה.

כבר אתמול אחר הצהריים, כשמימדי הזוועה רק החלו להתברר, פרשנויות שונות, מצדדים פוליטיים שונים, החלו להופיע. כל צד הגיע עם ההסברים הפשוטים, ברורים וחד משמעיים שלו. אני רוצה לנסות לתאר כאן איך כל ההסברים האלה שגויים בעיניי, ואיך כולם, למעשה, הם אותו הסבר עצמו, שהוא ממש אותו הסבר שאפשר את האסון ולגמרי אותו הסבר שתקע ותוקע את ישראל בספירלה נצחית של צניחה מטה מטה, לעוורון, אכזריות והרס עצמי.

התאוריות לגבי מה שקרה אתמול נחלקות, בגדול, לשלושה סוגים מובחנים, שמאפיינים את ההשתייכות הפוליטית של מי שמבטא אותן.

מימין אמרו בעיקר שני דברים: צה”ל כבול להומניות מוגזמת, והמחאה אשמה בהחלשה מכוונת או בלתי מכוונת של צה”ל (ברקע: זה לא יכול להיות שצה”ל שלנו מתפקד כך ומוכה כך בצורה ספונטנית ואורגנית).

משמאל ההסבר היה כפול גם כן: צה”ל כבול להתנחלויות בגדה, ונתניהו וממשלתו אשמים בהפקרה של יישובי עוטף עזה (ברקע: זה לא יכול להיות שצה”ל שלנו מתפקד כך ומוכה כך בצורה ספונטנית ואורגנית).

הקונספירטורים אמרו: ממשלת ישראל ושירותי הביטחון (או אנשים מתוכם) קשור קשר עם חמאס כדי לאפשר את המתקפה (ברקע: זה לא יכול להיות שצה”ל שלנו מתפקד כך ומוכה כך בצורה ספונטנית ואורגנית).

ואם נדמה לכםן שכבר סיפרתי מה המכנה המשותף לשלושת ההסברים, אז אתם צודקים חלקית. כי ההישענות על כוח מוחס מוגזם, כמעט מיתי, של הגוף העל-אנושי “צה”ל” היא רק אחד מהכזבים, או מהמיתוסים הישראלים שנועדו להתנפץ. החלק האפילו עמוק יותר בהסבר הזה הוא הסיבה האמיתית לאומללותנו, והוא ההנחה הנפשית האוטומטית, הגורפת, שערבים פשוט לא מסוגלים למעשה יוצא דופן של תכנון, תעוזה והפעלת כוח מרוכזת ונשלטת.

ו”הם” (כלומר הפראים החומים והמטורפים) לא מסוגלים לזה (מספרת הנפש הישראלית לעצמה), בגלל שהם לא אנשים כמונו. הם אנשים נחותים (שמסוגלים רק להתפרעות ונהמות, בגדול), או שאנחנו אנשים נעלים (עם בלורית מתנופפת ויכולת פלאית לשורת חישובי על סבוכים בקור רוח מקפיא המתורגמים לפעולה מוחצת ומדוייקת מול כל איום), או שניהם.

כך או כך, המחשבה שחמאס תכנון והוציא לפועל מתקפה מדהימה ומתוכננת להפליא מבוטלת עוד לפני שהיא נשקלת.

כך הציבור הישראלי, שממסדי הצבא והביטחון הם חלק ממנו ושיקוף מדוייק של מחשבותיו ועולמו, מונע מעצמו הבנה כפולה, טקטית ואסטרטגית: טקטית שאנחנו נלחמים בבני אדם שיש להם את היכולת להפתיע ולהכות אותנו, ואסטרטגית שאנחנו עושים מה שאנחנו עושים, מטפלים איך שאנחנו מטפלים וחושבים מה שאנחנו חושבים על אנשים שהם אנשים כמונו בדיוק.

מה הביא אותנו למצבנו העגום באופן כללי, ולאסון 8 באוקטובר 2023 באופן ספציפי אם לא מחשבות כאלה בדיוק, תגידו לי. מה הביא אותנו לבניית צבא שעוסק בשיטור ודיכוי אם לא המחשבה שפלסטינים הם בני אדם נחותים שלגיטימי לעשות להם את זה? מה הביא אותנו להתעלם מהאפשרות של מכה כזו, מאותה סיבה בדיוק? מה עוד, חוץ מזה, תוקע אותנו באותו מקום פוליטי ואנושי נורא?

מה אנחנו הכי מסרבים להבין כחברה והכי פוחדים ממנו: אני אענה לכם, הפעם: המחשבה שהם כמונו. אפילו יותר מאירוע מחריד לב ונפש, מטלטל והרסני כמו זה של הימים האלה. אפילו יותר.

ומה שאנחנו מסרבים להעלות בדעתנו, מסרבים לראות, מסרבים לשקול – בתגובה אוטומטית ומיידית לכל מקרה, אפילו קטסטרופה מפלצתית כמו זו שאנחנו חווים עכשיו – הוא ורק הוא, קודם כל הוא ויותר מכל הוא, הסיבה וההסבר לאסוננו.

וזו הערובה הבטוחה ביותר לכך שזה ימשיך וימשיך לקרות.

בשינוי מוקד דרמטי למדי, אני רוצה להתייחס טיפה יותר למחשבה, או היעדר המחשבה ש”זה לא יכול להיות” ברמה המעשית, או המבצעית. מציין בפתח החלק הזה בפוסט שאני לא קצין בכיר, לא מומחה לאסטרטגיה ולא יודע שום דבר מהותי על הגזרה הזו עצמה. ובכל זאת:

כמה מסובך, לדעתכם, עבור אנשי הרצועה שמתחמחים ומתאמנים ומודרכים בזה, לאתר כל מצלמה וחיישן ישראלי שמוצבים בגבול הרצועה, ולמפות אותם בצורה המדוייקת ביותר, תוך איתור חולשות וסימון נקודות פריצה אפשריות?

כמה בדיוני זה שאנשי חמאס, בסיוע יכולות סייבר קלות ביותר, חדרו לרשתות הווטצאפ, הפייסבוק והאינסטגרם של חיילים על הגבול, וידעו בדיוק מה הם עושים ובמה הם מתעסקים, ואיפה הם בכל רגע נתון?

למה שמישהו יחשוב שחמאס לא יודע בדיוק, ברמת תמונה, שם, הרגלי לינה ותנועה ורמת הקפדה על ביצוע פקודות של כל מפקד בגזרה?

מעבר לזה, מהיכן באה לעולם המחשבה שיש בצה”ל חטיבות מוכנות לקרב בכל שניה נתונה, ושכל פריצה של הגדר מביאה אותם אליה באבחה אחת? מישהו ראה פעם חטיבה ערוכה ומוכנה לקרב בלי שזה לקח ימים ושבועות של הכנה, תיאום וחימוש? מישהו פעם תיאם פעולה של אלף אנשים, או 10,000 אנשים, בכמה רגעים תחת אש ועשן קרב ומתים?

מישהו יודע שהכוחות שהוזעקו לא היו בסדר גודל של מחלקה או פלוגה לכל היותר, והחמאס נערכו מראש לטפל בהם, מתוך היכרות אינטימית עם הפרוטוקול שצה”ל יפעיל (כי עשו כמה נסיונות דמה לפני כן, נניח)?

מישהו היה אתמול בבוקר בקריה, או במטה האוגדה, וראה מה קורה, או מה אפשרי לעשות, כשמתקבלים עשרות או מאות דיווחים על ירי, פריצה וחטיפה במסגרת זמן של כמה דקות? כשכמה מפקדם בשטח כבר נהרגו ושורת בסיסים הותקפו באותו זמן, על בסיס מודיעין מדוייק?

מישהו חושב שיש או היו לחיל האוויר, או לאיזה זרוע אחרת של הצבא, תרחישים מוכנים להפעלת כוח, כלומר הפצצה והפגזה של מטרות בתוך שטח מדינת ישראל, בזמן שאלפי חיילים ואזרחים שלנו מסתובבים באותם מקומות בדיוק, ובזמן, שכאמור, חלק משרשרת הפיקוד כבר נפגעה ולא ברור איזה כלים יש לפורצים (למה שלחמאס לא תהיה שורת כלי נ”מ בסיסיים ואפקטיביים כמו טילי כתף שיכלו להוסיף אתמול כמה מסוקים מרוסקים לתמונת הניצחון)?

יכולתי להמשיך עוד בשאילת השאלות מהסוג הזה, אבל די בעיסוק קל בנושאים האלה כדי לצנן במעט את יצר הדמיון שמתלהט לכדי “אבל זה לא יכול להיות” שמשלב נאיביות עם משאלות לב עם תחושת עליונות לא רק לא מוצדקת, אלא גם מסוכנת מאוד.

בין כל ההסברים והפרשנויות, מעבר לרמה המבצעית ומעבר לרמה הפוליטית והפילוסופית שהיא המעניינת ביותר בעיניי, מכיוון שרק היא מציעה מזור ומוצא מהסיוט הזה, כלל הדוברים והפרשנים והמתבטאים ברשתות, כמעט ללא יוצא מהכלל, ברחו כמו מאש מהעניין העקרוני: אנחנו מחזיקים מליונים תחת מצור כבר עשרות שנים, ואי אפשר בשום פנים ואופן להחזיק צבא שהוא גם כוח לחימה אפקטיבי וגם כוח שיטור בקנה מידה הנדרש לשליטה במספר כזה עצום של בני אדם. גם מדינות גדולות מישראל היו קורסות תחת נטל המשימה הזה. מעבר להרס המוסרי ולעיוות נורא של נפש החברה והמנגנונים שלה, משימה כזו היא פשוט בלתי ישימה. אין לנו את הכוחות לנהל כך את הפלסטינים ואת הסביבה האנושית שלנו, ומה שראינו אתמול, מחריד ככל שהיה, הוא רק קדימון למה שעוד עלול לקרות.

צריך רק לדמיין איך אתמול היה נראה או פעולה דומה, או שורת פעולות דומות, היו מתרחשות במקביל בהתנחלויות בגדה. זה עוד לפני חיזבאללה, שמחזיק בפוטנציאל גדול עשרת מונים מזה של חמאס להוריד את ישראל על הברכיים לא עם 200 שבויים, אלא עם אלפים, ועם יכולת לשתק ולהחריב לחלוטין, ללא הכר, את כל צפון מדינת ישראל, כולל כל הנמלים ושדות התעופה ורשתות החשמל והתקשורת, מבני הממשל ובסיסי הצבא.

לישראל אין רפואה ואין תקנה בלי ההבנה של האנושיות והלגיטימיות של האנשים שחיים סביבה, על כל מה שזה אומר: הכאב, ההיסטוריה והיכולות שלהם. ובלי זה היא גם לא יכולה להבין את האנושיות של עצמה: את המגבלות והטעויות שלה. אנחנו מחזיקים בדימוי עצמי של סופרמן כדי לשמור את הערבים, ואולי את העולם כולו, במקום של שוליות ונחיתות.

לצערי העמוק, אני לא רואה שום תנועה ציבורית, תרבותית, פוליטית, לכיוון הזה, אלא בדיוק ההיפך: התעצמות האתנוצנטריות והצבאיות והמצ’ואיזם ותחושת הרשיון לכל דבר שלא עושה שום דבר, שום דבר בכלל, מלבד להמיט עוד אסונות וזוועות על שכנינו המוכים, ולא פחות מזה – על עצמנו.

מצרף את הסרטון שעשיתי אתמול בערב, עם פרשנות שלי לכשל שקרה

 

 

 

 

 

 

קודם מתפרקים הסימבולים, אחר כך המוסדות, ובסוף המציאות הפוליטית עצמה

תמיד ריתקו אותי הסמלים שאנשים ותרבויות בוחרים לעצמם כדי להתאגד סביבם. תמיד סיקרן אותי לדעת: מה באמת אומר הסמל הזה?

נוהגים לומר: אנשים צריכים סימבולים. תרבויות צריכות סמלים. אני לא יודע לגבי זה. אני רואה רק: אנשים רגילים לסימבולים, ותרבויות רגילות לסמלים, ויש לנו בהחלט את היכולת לייצר כאלה אבל לא ברור איך, אם בכלל, היכולת הזו משרתת בני אדם מהשורה (לטעון את חייהם ועולמת במשמעות מזוייפת וחולפת אינו מקובל עלי כפתרון וגם אינו פתרון: כל המוסדות הארציים האלה מתפרקים בסופו של דבר, אז איך אפשר להאמין שהם מייצגים איזו משמעות גדולה?). ברור לגמרי, מצד שני, כיצד סימבולים ואתוסים ומיתוסים (וכו’ וכו’) משרתים סדרים פוליטיים, כלומר את הצדדים החזקים בכל מציאות פוליטית נתונה. אם אנשים מאמינים שהמערכת שלהם פועלת לטובת איזשהו כלל מדומיין באיזו רמה עקרונית נעלה, הם הרבה פחות ייטו להתעסק בדברים ארציים כמו: מי מרוויח מהסיפור הזה? האם מתקיים פה משהו הדומה לשוויון? או שפשוט כל זה הבלים שאתם מוכרים לי כדי להשאיר אותי צייתן ותקוע במקום אחד?

אני די בטוח שאם אפשר היה למדוד את זה, מדינת ישראל הייתה מתגלה כמדינה עם הצפיפות האמונית למ”ר הגבוהה בעולם. קשה בכלל לתפוס ולהעריך איזה עומס אידיאולוגי יושב על כתפיו של היהודי הישראלי: התנ”ך והמקדשים, האימפריות הרודפות, הגולה האכזרית (הכל סיפורים כלליים שבינם לבין התנסות אישית, או אמת אנושית, לא מתקיים כל קשר ידוע),  פוגרומים, שואה, עליות, מנדט, עורמה וממזריות, מסכנות ונרדפות, כוח על אנושי, אבק אדם, הערצה עולמית ושנאה קוסמית, יש גרעין ואין גרעין – אפשר להמשיך למנות פה אלמנטים עד מחר, אבל הסיפור ברור למדי.

כדי להיות יהודי ישראלי צריך להאמין בצורה עיוורת במספר בלתי נתפס של רעיונות וסיפורים שכולם שוכנים לבטח בתחום התעמולה והדימוי הפוליטי. זה הדבק שמחזיק את הישראליות בחתיכה אחת, ויותר מזה, זה הדבק שמחזיק את ישראל בחתיכה אחת.

אבל, כמו שכולנו יכולים לראות, בקיעים ברורים נובעים בדבק הישן הזה. המרקם הסימבולי של הישראליות מתפורר, ומעניין בעיניי לראות מאיפה הוא מתפורר.

מה לא מתפורר? ברור לנו מה לא מתפורר: האמונה הדתית היהודית לא מתפוררת, ולהיפך. נדמה שהיא במהלך של התחזקות. מה שכן מתפורר זה עולם הסמלים של הציונות החילונית. זה משפט קצר שאפשר לומר במליוני מילים, אבל לכרגע זה מספיק. ישראל של הציונות הדתית ושל החרדים והמסורתיים לא מתפרקת, היא מתחזקת. ישראל של בית המשפט העליון, הממסדים הגדולים ורבי התדמית והכבוד, ואפילו ישראל של מגילת העצמאות עצמה – מתפרקת ועוד איך.

לא אתעכב כאן יותר מדי גם על מהות סמליה של ישראל החילונית: די בזאת שאומר שהם נטועים בעולם, כפי שנהוג לקרוא לו, עם ציניות ובלי ציניות, אירופאי.

מהם הארכיטיפים שישראל של הציונות הקלאסית, האירופית, העלתה על נס? הרשימה לא מאוד ארוכה, והיא מוכרת לכולנו גם בלי לעסוק במחקר סוציולוגי ופוליטי ישראלי: החקלאי (רוצה לומר: הקיבוצניק, ולא חלילה הפלח הערבי, או המושבניק המזרחי). המדען (ויותר מכל: מדען מתחומים בעלי שימושיות בטחונית). איש הרוח. השופט העליון. איש הטכנולוגיה (ויותר מכל: הטכנולוגיה הצבאית). לא יותר מעשרה פריטים, לדעתי, מאכלסים את הרשימה הזו של הארכיטיפים הציוניים הקלאסיים הגדולים, אלה שהמדינה העברית חינכה אותנו לסגוד להם ולקבל אותם בערך כמו שרבנים גדולים מקובלים בעולם הדתי.

דרך הרשימה הזו, הפשוטה למדי, אפשר להבין כמה עמוק השבר של ישראל. אף אחד מהמאיישים את הרשימה הזו לא נמלט מפיחות עמוק בתדמיתו (שלא יכול שלא להביא פיחות תואם בתגמול המוצע לו, שהרי אחרי התפרקות הסימבולים מתפרקים המוסדות, ואחריהם המציאות הפוליטית עצמה, שהיא ביותר מכל מובן אחר כלכלית).

אני רוצה להתעכב במיוחד על ארבעה טיפוסים מתוך הרשימה הזאת, ביניהם אחד שלא הזכרתי: המדען, איש הטכנולוגיה, הרופא והטייס. ואני רוצה לכרוך את הירידה בתדמיתם באירועים עכשוויים למדי.

אני רוצה לחזור למה שקרה בקורונה בהקשר מעמדי ופוליטי (אגב תהליכי עומק תרבותיים של טכנולוגיזציה ודיגיטיזציה). כי מה שקרה בקורונה, מעבר לכל מה שנאמר ואנחנו יודעים, הוא שבירת מעמדו המיתולוגי של הרופא היהודי-ציוני.

אם מעמדו המיתי של הרופא הזה נשען על יכולות יוצאות דופן (כמובן), אנושיות מרטיטה ומסירות מוחלטת למען הציבור. אבל מה שראינו בקורונה הוא רצף של דמויות אפורות, מביכות, רחוקות מלהבריק, שמשמשות חותמת גומי לתמרונים של חברות התרופות וחישובים פוליטיים עלומים. הרופא היהודי הדגול התגלה כפקיד אפור וחלש לכל היותר, עם ניצנים לא לגמרי חבויים של תאוות בצע וכוח. אני חושב שהשבר הזה משמעותי מאוד ספציפית בהקשר ציוני ישראלי, מכיוון שהרפואה, המצויינות ברפואה, הרפואה כענף של הומניזם יהודי, הרופא היהודי כחלוץ מוסרי ואנושי של התנועה הציונית – הדימוי המיתי הזה יסודי ומהותי הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים.

אם תיזכרו אחורה, לתקופה שלפני הקורונה, כשרצו להגיד שמשהו פה מושלם, או מדהים, או מצויין, דיברו על מערכת הרפואה הציבורית. היום כבר לא מדברים ככה.

גם המדען ואיש הטכנולוגיה סובלים מירידה משמעותית מאוד בתדמית שלהם, ומסיבות דומות מאוד: גם אצל הטיפוסים האלה התגלו צייתנות וריקוד לחליל של ההגמוניה הפוליטית מצד אחד, ותאוות בצע שאינה יודעת שבעה מצד שני. יוקרה, כבוד, כסף, כוח – גם אצל השניים האלה, שנות הקורונה (ומשבר האקלים בצידה) גרמו לשידוד רציני מאוד של תדמיתם ומעמדם.

על הרקע הזה, גם כן, צריך לראות את מחאת קפלן (שיש לה גם היבטים נוספים, שאינם מקומיים). זו לא רק מתקפה מימין על המוסדות המקודשים שבאופן מסורתי היו כלי להשלטת רצונה ויצירת מנגנוני תגמול לאנשיה של הציונות הקלאסית, אלא גם אבדן רסן ושליטה מצד האנשים האלה עצמם בתוך התפקידים שהם התרגלו למלא, ביניהם השופט, איש הטכנולוגיה, המדען, והרופא.

הראיון של שירה אטינג ל60 דקות היה רגע ישראלי מכונן, בהקשר הזה. היא, אישה לא מבריקה במיוחד (סליחה אבל זו האמת), חשפה בקלולסיות מהממת את העובדה שהטייס הישראלי המהולל, מי שהוצג לנו כשילוב של מכונת חישוב עילאית עם מוסריות וטוהר שאין כדוגמתם, הוא יצור פוליטי חלש וכנוע שלא יהסס להרוג ילדים אם יקבל את הפקודה מהאנשים הנכונים לדעתו (שהם האנשים שיבטיחו את שרידות המנגנון שמבטיח את הדומיננטיות הפוליטית והכלכלית שלו במערכת). זו הסיבה שכל כך הרבה ימנים הזדעזעו וכעסו על האמירות שלה: שירה אטינג הרגה להם מיתוס. וכמה שהדבר הזה יוכחש, לאמת יש כוח עצום, ובייחוד כשהיא חלק ממערך שלם של שבירה סימבולית של כל כך הרבה אמונות שהחזיקו את ישראל בחתיכה אחת.

בהקשר הזה, האחרון, עשיתי את הוידיאו הזה. הרשיתי לעצמי לשפוך על המסר המהוקצע להחריד הזה תמיסה ממוססת של כמה שאלות ואבחנות אנושיות פשוטות לגמרי. וככה זה: האמונות המופרכות והמוגזמות של הישראליות מתמוטטות במגע ראשון ובלתי מתווך עם אמת אנושית.

שתהיה שבת שלום

 

 

 

 

 

Fantastic you're here 👋

Join Abdalla's grandson's newsletter