פרסיקו פוגש את מזרחי, או: האיוולת העמוקה של האינטלקטואל הממסדי בקורונה

איך מתמודדים עם אנשים שחושבים אחרת בסביבות מחשבה סגורות, דיקטטוריות ומבוהלות? קוראים להם בשמות ומפחידים את כולם. תומר פרסיקו הדגים את זה מצויין עם מאמר בהארץ שכולו מוקדש להשחרת דמותם של המתנגדים בקורונה. אז אלון מזרחי החליט לנתח את המנתח, להנאת חבריו ומכריו 

תומר פרסיקו, עלי לפתוח ולומר, הוא לא אדם חשוב. הוא גם לא אדם מעניין. אני מקדיש למאמר שלו מאמר משלי לא בגלל שאני מייחס לו חשיבות או עניין, אלא מפני שבעיניי הוא מייצג. מה הוא מייצג? את זהותם ומחשבותיהם המעמדיים לעילא של האנשים הממסדיים, ומכאן גם את מאפייני החשיבה הנרקסיסטיים והעצלניים של האליטות המעמדיות, האינטלקטואליות והפריבילגיות של זמננו.

פרסיקו הוא גבר יהודי לבן ושבע שלמד מחשבה יהודית-לבנה שבעה ועובד במכון (“הרטמן”) שנקרא על שם פילוסוף דתי יהודי לבן ושבע, שארבע המרצים הבכירים שלו מחזיקים בשמות המשפחה שגיא, אידל, קנוהל ופיש. הוא למד ולימד באוניברסיטת תל אביב הלבנה והשבעה, ובילה זמן מסויים בברקלי הלבנה והשבעה. כדי להשלים את התמונה, בילדותו פרסיקו היה חבר ואף קומונר בתנועת הנוער הלבנה והשבעה “המחנות העולים”, ובצבא שירת בנח”ל הלבן והשבע. אבל זה לא אומר שהוא לא נחשף לתרבויות ולאנשים אחרים, לבנים ושבעים פחות, למשל בהודו, שבה אהב לטייל. או כמו שאומר את זה דף הויקיפדיה שלו (ואני מצטט) “פרסיקו חזר וטייל בהודו, שם למד את המסורות הדתיות המקומיות, ובסך הכל שהה בתת-היבשת ההודית כשנתיים מחייו”.

תת היבשת ההודית, מסורות מקומיות, שהות. עד כאן באשר לביוגרפיה המגוונת של תומר פרסיקו, שמרגישה ומרגשת כמו בוז’י הרצוג פינת רודיארד קיפלינג. כמובן, לא כדי לטעון שמוצא אחד טוב ממשנהו, או שיש הבדל אינהרנטי בין אנשים על סמך צבע עור וכו’ אני מביא את החלק הזה מפרסיקו הנה: אלה הבלים מוחלטים. משמעות גדולה יש, עם זאת, לקבוצה שאדם מגיע ממנה, מכיוון שהדעות של רוב בני האדם, או כמעט כולם, מאומצות על ידם מהקבוצה שהם רואים את עצמם חלק ממנה, ומהקודים שלה.

כעת, אחרי שהבנו איזה מילייה חברתי ואינטלקטואלי מייצג פרסיקו, ניגש לטפל בתאוריה שלו על מי שכותרת המאמר שלו בהארץ אומרת עליהם “מכחישי החיסונים רצו להפנות עורף למדינה, למדע, לחברה כולה”.

כותרת כה פומפוזית הכמעט מייתרת את הצורך במאמר נגדי, מכיוון שהיא מבהירה מכל בהיר כמה חד צדדית ומוגבלת הדעה של כותבו. אבל אני לא אעצור כאן, מכיוון שהפרכה מבוססת ומפורטת של דבריו של פרסיקו מחזקת את מי שצריכים חיזוק ותורמת לדיון ציבורי משכיל וער הרבה יותר.

אני, כידוע, פילנטרופ של המחשבה החופשית.

בראשית דבריו של פרסיקו הוא מתייחס לגבי ניצן ולגדי טאוב, אבל זה לא מעניין ולא ראוי להתייחסות. פרסיקו מתחיל להמריא אל גבהי התאוריה שלו בפסקה השלישית. זו מתחילה ב”משבר הקורונה שינה את העולם במגוון דרכים בשנתיים האחרונות, אולם איש לא חזה עד כמה נפוצות ופופולריות יהיו תיאוריות קונספירציה שיפרחו בעקבותיו”. מהן אותן דרכים שבהן משבר הקורונה שינה את העולם? האם משהו פוליטי ראוי לציון קרה? לא אליבא דפרסיקו. לגביו הדבר היחיד שמעניין בכל תקופת הקורונה הוא הפריחה של תאוריות קונספירציה. זה כבר יפה.

ממש בקטנה, ולפני שנתחיל באמת: מי שקורא לדעות שהוא מבקר “תאוריות קונספירציה” הוא בהגדרה ליצן. מדובר בטענה שלכל הפחות צריך להתאמץ להוכיח, ולא פשוט לפרוט על מיתר עם אפקט ידוע מראש. מה בדיוק הקונספירציה? מי מאמינים בה, ולמה? ובכלל מאיפה המידע הזה הגיע לפרסיקו?

אבל העניין הוא אפילו לא זה. זה לא שפרסיקו לא טורח לנמק למה הוא קורא לאנשים ולאמונות שלהם בשמות, זה עצם העובדה שהוא עושה את זה. כלומר במקום להביא את הדעות של הזולת, להתייחס אליהן כבעלות לגיטימיות ולו מסויימת, ולנתח אותן על פי טיבן וערכן, פרסיקו בוחר בנתיב הקל, האינקוויזטורי והעצל, של סימון המוני אדם בשמות גנאי וחסל סדר דיון.

לא רק דחפים אינקוויזטוריים ועצלות מניעים את פרסיקו בתיוגים שלו, אלא גם חולשה טיעונית מובהקת. כי להגיד שכל מי שהיו לו טענות כלפי הממסדים הפוליטיים והרפואיים הוא מטורלל זה קל. צריך הרבה יותר סקרנות ויושר כדי להתמודד, למשל, עם הטענות שההיסטריה הממסדית סביב הקורונה לא הייתה מוצדקת בשום שלב, ושהיא בסבירות ננקטה כטקטיקה מחושבת לסתימת פיות ולכפיה; שהחיסונים לא נבדקו כמו שצריך ושקיים ערבוב זהויות ואינטרסים מוגזם ומסוכן בין תעשיית התרופות לממסדים הרפואיים; שהתו הירוק היה פשע פוליטי חמור של אפליה; שכפיית החיסונים (שהליכי הבדיקה והאישור שלהם חורגים מכל המקובל בענף התרופות), ובייחוד על צעירים ובריאים, הייתה חציית קו אדום והפקרות רפואית וציבורית; שהחיסונים שווקו באמצעות שקרים בוטים והציבור לא הוזהר מפני תופעות לוואי; שתופעות לוואי לא תועדו כראוי ושהיה מאמץ פוליטי-ממסדי, שממשיך עד רגעים אלה, לכסות, להסתיר, למסמס, לטשטש ולהכחיש תופעות לוואי מחיסוני הקורונה; שחיסוי הפרוטוקולים של דיוני הקורונה מהווה פגיעה אנושה בזכות הציבור לדעת ובחופש הדיבור וההתארגנות הפוליטית; שחיסוי ההסכם עם פייזר כנ”ל; שהמעורבות של גופי ביטחון בקבלת החלטות, בחיזוי תחזיות, באכיפת חוקי חירום ובפגיעה בחירויות אזרחיות היא מדרון חלקלק ומסוכן; שילדים, בחסות אווירת הפאניקה שיצר השלטון, הופקרו והוזנחו בצורה מזעזעת לכל אורך תקופת הקורונה, לצד אוכלוסיות חלשות ופגיעות אחרות; שהייתה הפרה שיטתית של זכויות אדם, שמחייבת לכל הפחות דיון נוקב ואמיץ בשאלות ההצדקה וההיקף.

יכולתי להמשיך אבל נדמה לי שדי בזה:  עם טענות כאלה לאנשים ממסדיים אין יכולות להתמודד ביושר, מכיוון שאז יצטרכו לצאת נגד היד שמאכילה אותם ולזהות את מי שהם ומה שהם עושים עם הצד הרע בסיפור פוליטי, וזה דבר שמעט מאוד אנשים מסוגלים לו. אז מכניסים את כולנו, כל מי שלא יישר קו, לסל של הזיות וקונספירציות, ומדמיינים שמשהו נפתר. שאר רוח אמיתי, מה שנקרא. צריך להיות עמית מחקר איפשהו כדי להגיע לפסגות כאלה של השגה אינטלקטואלית.

אלמנט מעניין נוסף אצל פרסיקו זה שהוא קונסיסטנטי למדי בטקטיקה של השלכה, כלומר האשמת הזולת, או המחנה הנגדי, בחטאים של עצמו ושל מחנהו. כך הוא טוען, למשל, שלמיעוט המתנגדים בקורונה הייתה תחושה של “ידיעה של סוד”, זאת בשעה שהמחנה הממסדי התעקש שהוא יודע בדיוק מה הקורונה ומה צריך לעשות נגדה, ושברור שהחיסונים (שלא שמענו עליהם ועל שכמותם מעולם לפני סוף 2020), והמסיכות (שלא עטינו כמותן מעולם ולא מסננות את האוויר שאנחנו נושמים בשום צורה) בטוחים ויעילים עד רמת האחוז המדוייק בכל שעה ובכל אתר ואתר. פלאי פלאות והשגחה גלויה.

הדבר השני שלכאורה מאפיין את מחנה המתנגדים, לטענת פרסיקו, היא “תחושת ביטחון” שחוו, בזמן שנציגי המחנה הממסדי ישבו וטחנו בכל אולפן, ערוץ ופיד מה נכון ומה לא, ואיך נרגיש מוגנים, ומי שמחוסן מוגן, ומי שלא מחוסן (מחבל) מתאבד. איזה ביטחון יש בדיוק בלהיות בדעת מיעוט מול המון מוסת כל כך על ידי ממשלתו? מול קרובים וחברים שדעתם השתבשה עליהם מרוב תעמולת פאניקה? יותר ביטחון מלהיות לצד “המדע” וה”קונצנזוס”? איך זה עובד בדיוק, הקסם הזה?

האישום השלישי שבו מאשים פרסיקו את מחנה המתנגדים, ואולי הקומי מכולם, הוא זה שהם חיפשו (ומצאו) “תחושת קהילה”. כאילו לא חזרו ודשו באוזנינו ש”הרוב המוחלט” שייך לצד הממסדי בקורונה, שמי שלא משתייך למחנה הזה הוא דמות שולית ולא לגמרי שפויה. כלומר לא המיינסטרים של תל אביב וכפר סבא עם האוניברסיטאות והתקשורת מעניק את הקהילתיות, כמו את הביטחון, אלא החוץ-מיינסטרים והשוליים הסהרוריים של עשרים מסניפות כורכומין מפרדס חנה. שוב, ניסי ניסים.

וכדי להמחיש עד כמה הוא, פרסיקו, משתייך למיעוט נאור ביותר ונרדף על לא עוול בכפו, הוא מביא את הפרוטוקולים של זקני ציון ואת רצח קנדי, כאילו יש להם קשר להחלטה לחסן מחלימים או לטענה שהלא מחוסנים תופסים את כל מכונות האקמו.

שימוש סטנדאפיסטי במיוחד במונח “דה-פוליטיזציה”   

פרסיקו ממשיך וטוען שהמתנגדים בקורונה מפרקים את הפוליטיות של החיים והמרחב האזרחי. כי הם אומרים שאי אפשר לסמוך על הממשלה, וטענה כזו היא בלתי-פוליטית, או בלשונו של פרסיקו “האשמת הממשלה בקנוניה טוטליטרית מהווה תירוץ אולטימטיבי לנסיגה ממעורבות חברתית ופטור מדאגה למצב המדיני”. אבל יסוד כל מחשבה פוליטית בעולם הוא שאי אפשר פשוט לסמוך על הכוח. לכן יש הפרדת רשויות, ומוסדות ביקורת, ועיתונות חופשית, וחופש דעה והתארגנות, וכן הלאה וכן הלאה. בדיוק מהסיבה שאי אפשר לסמוך על הממשלה. זה כל הפטנט של מחשבה ליברלית. שלא סומכים על הכוח, אלא מבקרים אותו ודורשים ממנו דין וחשבון כל הזמן.

פרסיקו חושב, מסתבר, שמול סמכות ממסדית צריך להשתיק כל ביקורת – וזוהי בדיוק הדהפוליטיזציה שהוא מדבר עליה. יותר נכון: זה לב הניסיון להעניק לבנות ובני המעמד שפרסיקו משתייך אליו סמכויות יתר, כאלה שאינן ניתנות לאתגור על ידי בני תמותה רגילים, באמצעות סימון גבולות הדיון מראש. איש הממסד הלבן והשבע מקבל אצל פרסיקו כוחות על, והופך לאפיפיור של חכמה בלתי מסוייגת וחסינה מפני טעות, כי כל מי שחולק עליו הוא דה-פוליטי.

זו לא רק טעות קונספטואלית ראויה ללעג והמחשה נוספת של מחשבה שלוקה במה שהיא מאשימו בו את הזולת, אלא אי הבנה מעמיקה של בני אדם וחברה אנושית, וניסיון חמור למחטף סמכויות ואיון הדמוקרטיה מתוכן. בעולם של פרסיקו (ויש לומר: המעמד של תומר פרסיקו) אין צורך בבני אדם בעלי אייג’נסי פוליטי: יש רק מומחים ועדרים שמצייתים להם ללא פקפוק וללא שאלה. באופן הזה העולם יהיה פוליטי. מה אני אגיד לכם.

מדינת הלאום מוחלשת על ידי מתנגדי החיסונים. או כמו אצל פרסיקו: ההיפך הוא הנכון

בחלק הבא של מאמרו פרסיקו מגביה עוף אף יותר וטוען שמתנגדי החיסונים מחלישים את מדינת הלאום, בשעה שדווקא הלאומיות הביאה לנו את התרכיב הגואל: “קיבלנו חיסונים מצילי חיים, בחינם וביעילות, מפני שאנחנו חלק ממדינה מסוימת ולא אחרת”. נעזוב רגע בצד את כשלון ההומניזם המבאיש של פרסיקו, כלומר ההצדקה שהוא נותן למותם של אנשים שלא משתייכים למדינות “הנכונות” (כלומר הלבנות והשבעות). גם כאן, הוא רואה תשליל של המציאות: מה שראינו בבירור בזמן הקורונה הוא היעלמותה של מדינת הלאום, והכפפתה למוסדות על-מדינתיים, על לאומיים, של בירוקרטים נטולי זהות ובעלי מחוייבות פנים-מעמדית ותוך-מקצועית בלבד, במנותק מכל זיקה לאומית ואחרת. “ארגון הבריאות העולמי” הפך בשנתיים האחרונות לכוח בעל סמכות שלטונית כלל עולמית כמעט, מבלי שנפש אזרחית חיה אחת בכל העולם הצביעה כדי להעניק לארגון הזה סמכות דמוקרטית.

היווצרותו של ממסד-על חדש, כזה שסמכותו מבוססת לא על אנשים אלא על ממסדים אחרים, היא זוועה אנטי דמוקרטית, אנטי סוציאלית ואנטי אנושית. זו עריצות מעמדית בגלגולה האובר-מודרני, הממוחשב, המדעניסטי, הפריבילגי, זו שפרסיקו מאוהב בה כי הוא משופעת מכוני מחקר של שטויות במיץ עגבניות שהדבר היחיד שהם מניבים זה הצדקות פסודו-אינטלקטואליות למשטר אלים ומפלה של פריבילגיות. ממסד-על כזה הוא גם מותה של מדינת הלאום. לא לחינם בכל מקום בעולם כמעט ההתנגדות לחוקי הקורונה הגיעה מחוגי ימין, וההתלהבות מהם הגיעה מחוגי השמאל. אנשים לא כאלה טפשים.

כדי למנות את כל הטעויות והמופרכויות אצל פרסיקו צריך לכתוב הרבה יותר מזה. גם כדי לצחוק על הניימדרופינג הבלתי פוסק שלו, שמגייס את כל הוגי מדע המדינה לדורותיהם, בערך, להצדקת המסיכה המטופשת, הזריקה הכפויה, התו הירוק העלוב והפקרת הילדים הפסיכופטית. כל אלה, יש לומר, צעדים הכרחיים מבחינה מדעית ורפואית שבאורח פלא קיבלו ביטוי כלכלי בצורת הזרמת סכומים חסרי תקדים לחשבונות הבנק של אליטות המעמד וההון בכל העולם, בדגש על העולם הלבן והשבע.

פאקינג ניסים גלויים.

הכלל מול היחיד, היחיד מול הכלל, ושאר חירטוטיישן

לדקדק בכל פרכותיו של מאמרו של פרסיקו אין צורך. נדמה לי שעשיתי כאן מספיק. אסיים בנקודה אחת, אולי המגוחכת מכולן אצל עמית המחקר היחיד של מכון הרטמן ששהה בתת היבשת ההודית כשנתיים מחייו, שם למד את המסורות הדתיות המקומיות. הטענה שהוא חוזר אליה שוב ושוב: הכלל מול היחיד. היחיד מול הכלל. הפילוסופיה העמוקה של פרסיקו, שנובעת מהבנה עמוקה של האחריות החברתית הכוללת וכיוצא באלה, היא שהיחיד צריך לכוף ראשו בפני הכלל, מפני שהכלל מאפשר את ההתפתחות והיאדה יאדה, ובלעדיו מה אנחנו, וכולי.

אבל אפילו אם מאוהבים בכלל כמו פרסיקו, איך הכלל יכול לתרום להתפתחות של מישהו אם חוקיו מתקבלים לא במסגרת דיון פתוח שבו לכולם יש לגיטימיות וכוח פוליטי, אלא כחלק מהליך מנגנוני מעוות שבו רק למיעוט נבחר של נסיכים ונסיכות יש קול בהצבעות? איך “כלל” (שהוא בעצם דיקטטורה מעמדית) שרירותי ואדנותי יכול להעצים מישהו מלבד המשתייכים אליו מלידה והסמוכים על שולחנו? מה, אנחנו לא מבינים את הקטע?

הטענה ש”היחיד” האומלל וחסר המושג צריך פשוט לקבל את ההוראות האלוהיות של “הכלל”, שיורדות משמיים מוחלטים של מדע טהור ובלתי נגיש להמונים היישר לגולגלות האקסקלוסיביות של מיעוט קטן ומיוחס, ללא שקיפות וללא פיקוח של רשויות השלטון המקובלות במחשבה הדמוקרטית, היא לא אחריות, לא פוליטיות ולא בטיח. זו הזיה אריסטוקרטית מנוונת ועתיקת יומין. יש לראות את הטענה הזו, שתפסה מקום עצום על הבמה הקולקטיבית בזמן הקורונה, כניסיון אליטיסטי לבטל את הישגי המהפיכה הצרפתית (ובתה האמריקאית) ולהסיג את האנושות לאחור, לימים שבה המוני אדם נטולי זכויות נשלטו בידי קבוצות ואינטרסים של יחידים מורמים מעם, בלי חובה לדין וחשבון ובלי כפיפות לביקורת. רק שהפעם הם לא ייקראו נסיכים, רוזנים, דוכסים ומלכים, אלא מדענים, רופאים, מומחים ומנהלים. אני חושב שפרסיקו, כמו המעמד שהוא משתייך אליו, הולכים לגלות שההתנגדות לדיקטטורה המעמדית הזו הרבה יותר רחבה ממה שהם מדמיינים בחשיבתם הצרה והמוגבלת (שנדפקה מיותר מדי נישואי קרובים, במובן המעמדי וה”אינטלקטואלי”). במילים אחרות: זה שקוף, מה שאתם עושים, והחרא הזה פשוט לא יעבוד.

במקום שבו יש סמכות תהיה התנגדות. במקום שבו יש כוח, תהיה ביקורת. במקום שבו יש נרטיב, יהיה נרטיב נגדי. ובמקום שבו יש נסיון להעניק שלטון לקבוצה קטנה ומיוחסת שתהיה רשאית לפעול במחשכים על פי שיקוליה וצרכיה, פעולת נגד היא לא קונספירציה והיא לא דה-פוליטיזציה ולא שאר בלבולי מוח. היא חובה פוליטית, מוסרית ומצפונית ראשונה במעלה. זהו צו החירות אות באות, מילה במילה. אחר אין, ולא יהיה לנו.

Fantastic you're here 👋

Join Abdalla's grandson's newsletter

17 thoughts on “פרסיקו פוגש את מזרחי, או: האיוולת העמוקה של האינטלקטואל הממסדי בקורונה”

  1. כגבר לבן שבע, אני עושה endorsement חד ערכי ומהדהד למילותיו של כותב הטור, חרף היותו צ׳חצ׳ח. פעם דווקא חיבבתי את פרסיקו, יש לו שם פרטי לא רע. כמה השתנה הכל תוך שנתיים.

  2. וואו איזו תשובה מוחצת! תודה, בעיקר אהבתי את הקטע של מדינת הלאום… זה הסבר מעניין

  3. הרבה כעס במילותיך, חלקו מוצדק, וגם הרבה תסכול, אבל ההנחות והטענות שלך פשוט שגויות בכל הקשור להיסטוריה של המחשבה הפוליטית. כדאי שתקרא לעומק את חנה ארנדט, ישעיהו ברלין ובעיקר את ג’ון רולס. ולא – זה לא ניים דרופינג ולא התנשאות מצדי, אלא הצבעה על הבסיסים הרעיוניים שאתה עושה מהם קיצור דרך לטענות פשטניות שמעידות על תסכול (מוצדק ככל שיהיה). בנוסף, השימוש שלך ב”ממסדי” מצדיק את מה שפרסיקו הגדיר כמגמה אנטי-פוליטית ואנטי-חברתית. באותה מידה אתה יכול לומר שמי שמשלם כאן מיסים הוא “ממסדי”, ולא נראה לי שאתה לא משלם מיסים או לא גר בעצם לב “הממסד”, תל אביב נניח וכולי (או כשאתה לוקח אקמול אתה “ממסדי” כי אתה לא קורא לעומק את הסכם השיווק של התרופה וכולי). בקיצור “ממסדי” הוא הכל ולכן כלום. כולנו ממסדיים בין אם אתה מכיר בכך ובין אם לא. דמוקרטיה היא ממסד. לכן דמוקרטיה אינה אנרכיזם. דבר אחרון, בכסות הביקורת שלך אתה גם מרשה לעצמך להתנסח באופן גזעני. עיסוק בקורות חייו של פרסיקו, עד כמה שהוא לדעתך מייצג כאן משהו גדול ממנו, הוא בריחה מהטענות המרכזיות במאמר שלו. ההסברים שלך, אחרי הטנטרום הגזעני והמתקרבן שניסחת, הם פשוט שיקוף של גישה אנרכיסטית.

  4. תתבייש איך אתה מדבר על חכם מעמיק ותיק משופשף איש אמת כמר פרסיקו שאין אתה ראוי לצחצח סנדליו במחילה. זרתו עבה ממותניך הוא איש אמת לא ירא ולא יחת מפני המלעיזים.
    וואלא חסד עשה לך ולי האלוהים שאין אתה אצלי שהייתי נכשל בך שהיתה ידי מתעופפת מאליה לתת לך סטירה מצלצלת של חינוך שאבא שלך לא נתן לך לישר מוחך העקוב והיית מודה לי ומקדים שלומות בשווקים על החסד שעשיתי לך.
    תתבייש, תפנים, תתחרט ותחזור בתשובה אולי ימחל לך פרסיקו על כבודו אבל עדיין אין כבודו מחול שדבריו טעמו חכמים וישמחו וטיפשים יכשלו בם, ואתה הנמזר כלב בן כלב בן שישים כחבות חרצת לשונך נגדו לגדף דברי אלוהים חיים נגד כל העידה, חיללת שם שמיים אין רפואה למכתך, שב חפוי ראש ותלה ראשך בין בירכך בבכיה ואולי תצא נשמתך בהירהור תשובה כבן דרדיא בנפיחת זונת הים אולי ירחם עלייך האלוהים ותקנה עולמך בשעה אחת.

  5. לא יאומן איך פרסיקו לא מתבייש באוסף השטויות שהוא כתב. בתחושה שלי אלון השתמשת בקורנס להרוג יתוש. את הרדידות של המאמר של פרסיקו אפשר לסכם בשאלה: “אם כולם יקפצו מהגג גם אתה תקפוץ?” כל גיבובי השטויות שפרסיקו כתב מכוונות לתשובה “כן” . על זה נוסף רובד נוסף פשיסטי שטוען שהמדינה והשלטון ראויים לציות ואמון מלא. ניחוח שמזכיר לנו תקופות לא מאוד רחוקות בזמן. מתאים לעיתון הארץ ולמה שנהיה ממנו לשמש במה לסוג כזה של קיא

  6. מחצית הטור שלך מוקדשת לכינויי גנאי וזלזול בבר הפלוגתא שלך. חלק ניכר נוסף עוסק במוצאו ומוצא העומדים בראש מוסד שבו למד או עבד. אני לא יודע מה צבעך , מעמדך או הכנסותיך. למה זה רלוונטי?

    כאשר הופיע החיסון הראשון נגד פוליו, שהיה באמת מסוכן, עמדו האמהות שלנו בתור כדי לחסן אותנו. כתינוקות קיבלו ילדי חיסון משולש. לא עלה על דעתו של איש לנצל את התחסנות האחרים ולחיות בעולם בעל סיכון מופחת לחלות.

    ודאי שיש כאן אכיפה.. גם בשרות בצבא ובתשלום מס הכנסה. אי אפשר לקיים חברה ללא אכיפה מסוימת על הפרטים.. כמובן, אפשר לנהוג כדרך חלק (לא כל) מן החרדים, להפנות מתקציבי המדינה בלי לתת לה דבר.

  7. כמה תשפוכות של מילים, וואו וואו, גם שלך וגם של פרסיקו

    מהי הקורונה? מחלה מדבקת עם כך וכך סיכונים. במחלות כאלו מטפלים באמצעות חיסון, כבר יותר ממאה. כך פשוט, משעמם, נקסט

    אבל הנה ההוא כותב כך ואתה עונה כך, שניכם טרחנים באותה מידה וכל אחד ממכם עם תועפות של טקס בישבן ויומרות לעשות נו נו לכל העולם ואשתו, לקול מצהלות והלייקים מהקהלים השבויים שלכם

    וספציפית לתשובה שלך – שוב אותם טריקים זולים: ההוא לבן, ההוא ממסדי…וזה בכלל בלי להכנס לאוסף השטויות העובדתיות ששפכת פה
    חירות ואינדיבידואליזם בשקל ארבעים, מה לומר

    טור שכולו אפס של רעיונות חדשים, אמירה מקורית או חשיבה יצירתית

  8. מלבד האד הומינם המחריד בפתיח שנדרשו כדורים נגד בחילה כדי לצלוח, ואחרי שהמחבר שפך את מררתו הגזענית והמנוולת, אין אף חדש בטענותיו העילגות של מר מזרחי. את כל הטיעונים הלעוסים עד דק של ניהול המשבר הרפואי הבינלאומי הכולל בורות תהומית של מי שיודעים לקרוא אבל לא מבינים כלל מה הם קוראים, אבל מאמינים לכמה מומחים שחושבים כמותם (אבל רובם התחסנו כמובן), שמענו מכל הקובידיוטים שששים אלי קרב בכל פעם שהנושא עולה. רובם הוסברו והופרכו ועדיין מופרכים על ידי הנתונים על מילארד מחוסנים בעולם לפחות, לעומת תופעות לוואי שרובן סטטיסטית זניחות. פרסיקו כמובן לא טען במאמרו שבקורת אינה לגיטימית ושכל המשבר התנהל כראוי, כי הרי מטבע הדברים כשמשהו כזה מתרחש, רבה האי ודאות ויש צורך לפעול במהירות (זה כמובן לא מטריד את חסרי היושרה, שאין להם שום אחריות חוץ מלעצמם ובני ביתם), אלא דיבר על תופעה רחבה של אנשים שהלכו רחוק מידי עם החרדה שלהם מהמצב (זה בדיוק מה שקרה, הכל נובע מחרדה מהצב שלפני שנתיים), אני סבורה שפרסיקו היה עדין, ומדובר באנשים אנוכיים שבמסווה של אינדיבידואליות יצרו מצג שווא של “רק להשמיע דעות אחרות”, כאשר רוב האנשים האלה יכלו רק לספר על המקרה הפרטי שלהם (חשוב להם כמובן) כאילו שהוא יכול להיות קשור למילארדי אנשים בעולם. הטרללת הפכה לאידאולוגיה ובחלק מהמקרים לאיום על חיי אנשים. וזה הסיפור. ומי שמתכחש לו, עושה זאת מתוך חוסר יושר אינטלקטואלי ואחר.

  9. מרגע שאדם ,גם אם היא אלון מזרחי, כותב על צבע עורו של אדם אחר, מתובל בכל מיני מגדנות עם מאפייני פיקטיביים של זהות מדומיינת ומולבשת בכפייה על אדם אחר, הוא מאבד מאמינותו, מיושרתו ומטיעוניו.
    הפתיח הוא בבחינת רעל אנטי אנושי (גם לבנים הם בני אדם) ברמת פלקט שדודי אמסלם לא היה מנסח טוב יותר.
    בתור קורא נלהב של חופש: מניפסט ובתור הומו סאפיינס רגיל למדי, אני בז למסרים שניסחת בגזענות טהורה.
    הפסדת אותי.
    ובאשר לנושא המאמר… טומטו, טומאטו…
    משעמם.

  10. “…אפילו כולנו חכמים, כולנו נבונים, כולנו זקנים, כולנו יודעים את התורה…” מתי, מתי היה זה כשהיינו רעבים ולא היה אוכל? הרי כולנו שבעים בין הארוחות. לבנים? אני לבנה הגם שאני מזרחית אסלית. אולי מפני שהיו צלבנים בארץ ואבותי יושבים בה דורות רבים? (סתתתם). הקורונה הייתה מגֵפה עם פחד. לא חליתי, אבל פחדתי. נשמרתי. התחסנתי. ארבע פעמים. אני אוכלוסייה מוחלשת טבעית, גילנית כזאת. לא רציתי למות בקורונה בייסורים קשים.
    לא מבינה במה הועילו לעצמם, ומה השיגו לטובת שלטונם באזרחים, אותם רופאים, מנהלים, מדענים, חוקרים שקבעו או הציעו מה יש לעשות מול הקורונה? מי מהם התחזק עכשיו בשליטתו הפוליטית באוכלוסייה? אם רופא כלשהו יאמר לאדם כלשהו במדינה כלשהי שטוב יהיה אם ינותח מייד כדי לתקן בקע בבטן – האדם הזה לא יחשוב שוב על העניין? יחליט שהרופא יודע הכול ולפיכך ירוץ להינתח מייד?
    מבינה בהחלט מה השיגו אנשי פייזר בקורונה.
    מדינת הלאום – לחוכא ולאיטלולא היו מדינות הלאום בימי קורונה. אנשים סגרו מרפסות מפני שכניהם, לא רק גבולות מדיניים או לאומיים.
    אלה הדברים שלך שאני מסכימה איתם במלואם: “במקום שבו יש סמכות תהיה התנגדות. במקום שבו יש כוח, תהיה ביקורת. במקום שבו יש נרטיב, יהיה נרטיב נגדי. ובמקום שבו יש נסיון להעניק שלטון לקבוצה קטנה ומיוחסת שתהיה רשאית לפעול במחשכים על פי שיקוליה וצרכיה, פעולת נגד היא לא קונספירציה והיא לא דה-פוליטיזציה ולא שאר בלבולי מוח. “

  11. הפתיח שלך דוחה. לחזור אחרי כל משפט על המנטרה “לבן ושבע” מראה שמה שמניע אותך הוא שנאה ואולי רגשי נחיתות שפורצים ממך בלי שליטה. גם אם הדיון משתפר בהמשך, אבדת אותי עם הרעל שהשפרצת בפתיח.

Leave a Reply