שלמה ארצי בן 70, וישראל הממסדית חוגגת וחוגגת לו (ועוד תחגוג הרבה יותר). זה הזמן לשאול מה בדיוק יש בשירים שלו, ומה אין, ואיך הכל מתחבר פיקס לדימוי המומצא של הישראלים על עצמם
אני מתחיל לחשוב על כתיבת הטור הזה בגלל תגובת נגד שאני חווה ערב אחד, לפני כמה ימים. ישבתי מול המחשב וגללתי דברים בפיד שלי בפייסבוק. פתאום עלה פרומו לסדרה החדשה ‘וזכרוני הראשון’, שמספרת על חייו של שלמה ארצי. אף פעם לא באמת אהבתי את שלמה ארצי, ותמיד נשארתי מסוייג וחשדן כלפי המוזיקה והמילים והמחוות שלו, אבל משהו באיך שהקטע הזה היה מצולם גרם לי ללחוץ ולצפות:
אז צפיתי, וברגע הראשון חשבתי: וואוו, מדובר באדם אמיתי, עם רגשות, לא רק פרסונה. רוצה לומר: נסחפתי. אבל קצת אחר התגובה הראשונה הזו חלפה, והפציעה תגובת הנגד שפתחתי איתה: הרגשתי מלוכלך. מנוצל. כאילו עשו עלי סיבוב מניפולטיבי.
אבל למה? לא התרגשת מאיך שהביאו את אחותו והוא מספר עליה ואיך שהוא ברח לשכנים? (שאלתי את עצמי). וכשסיימתי לנסח לעצמי את השאלה התשובה הייתה כבר מוכנה לי: לא ראיתי מעולם אדם שמדבר בכנות על השנים והרגעים המעצבים של חייו בשטף כל כך זורם, עם מילים ומחוות כל כך מוכנות שיושבות כל כך בדיוק איפה שצריך. שלמה ארצי לא חולק, ההכרה היכתה בי. הוא משחק.
תגובת הנגד שלי הייתה תחושת הגועל האנושית לגמרי שמרגישים כששיקרו לך בהצלחה, תוך הטעיה של האינסטינקטים הבסיסיים שלך.
כשהבנתי את זה עזבתי את זה ולא התעסקתי יותר בשלמה ארצי. אבל אז ראיתי, בהפרש של כמה ימים, טור משתפך של ניסן שור, ועוד אחד של אורי משגב. התחלתי לקלוט שקורה פה משהו אחר בכלל, תרבותי ופוליטי. אבל מה?
כדי להבין מה הדבר הזה צריך להסתכל רגע מהו שלמה ארצי. לא יהיה מדובר בניתוח ארכני ומשמים, מבטיח, אלא בליקוט נמרץ ומדוייק של כמה תכונות מפתח, או אולי אפילו רק אחת, בגוף היצירה של שלמה ארצי, ובפרסונה הציבורית שלו.
לפני זה, לפני שלמה ארצי והמוזיקה שלו, אני רוצה להציג כאן דוגמא או שתיים, מכסימום שלוש, לסוג של יצירה מוזיקלית שתעזור להבהיר את הטענה שלי לגבי בכיר הזמרים הישראלים. הנה, למשל, ברוס ספרינגסטין בשיר הפותח את האלבום שהזניק אותו לתהילת עולם:
אלה המילים שפותחות את השיר הזה:
The screen door slams, Mary’s dress sways
Like a vision, she dances across the porch as the radio plays
Roy Orbison singing for the lonely
Hey, that’s me, and I want you only
Don’t turn me home again I just can’t face myself alone again
זה לא ניתוח שירה. זה במקרה אחד השירים האהובים עלי בנעורי. הפואנטה שלי היא לא ניתוח אמצעי המבע שלו, אלא הרגש הטמון בו, ולכן הרגש שהוא מעורר. אי אפשר שלא להרגיש משהו כששומעים את הפתיחה של השיר הזה. ערגה, עצב, חרטה, נועזות מתוך ייאוש – משהו מכל אלה דבק בך. תקשיבו, תבינו.
שיר אחר שאני רוצה להביא כאן, בשפה אחרת ומזמן אחר, הוא שיר של הזמרת האלג’יראית-צרפתיה סועד מאסי שזכה לכל כך הרבה השמעות שכמעט אי אפשר לנגן אותו, ובכל זאת החן האדיר שלו בלתי ניתן להכחשה:
גם אם לא מדברים ערבית השיר הזה ממלא את הלב ברגש. אפשר להבין את הזמרת. החיבור אליה פשוט ומיידי, בלי שום מחסום ובלי צורך בתיווך.
דוגמא אחרונה שאביא כדי להמחיש טוב יותר את כוונתי בביקורת על שלמה ארצי, קרובה אלינו ולימי תחילת הקריירה שלו הרבה יותר:
צביקה פיק צומח ככוכב בשנים דומות לאלה של שלמה ארצי, ואפילו העברית שבה הם משתמשים בשנים האלה (“שירי משוררים”) דומה. ובכל זאת, כששומעים את צביקה פיק בשיר הזה, וכשרואים אותו, אפילו בחוסר ההבעה שלו, כביכול, משהו בלב נחבט: אולי זה העצב על מותו של ליאור, בנו של נתן יונתן שכתב את המילים, ואולי העצב המתלווה לעידן הדיסקו שלצידו ובקיצו חיכתה למשתתפיו אותה בורגנות מאכלת-כל שהיא הסוף של הכל, כך נדמה, ואולי זה עצב שמביא מהבית צביקה פיק, בן לניצולי שואה. לא חשוב מה מקור הרגש הזה, הוא נוכח במילים, בלחן, בנוכחות, בהכל. מרגישים.
רגש הוא מבחנה העילאי של כל אמנות (ובעצם של כל מעשה וביטוי אנושיים). לא הסברים, לא מילים, לא ניתוחים, לא שעשועי שפה ורהב לשוני. רגש רגש רגש. לפני הכל, מעל הכל. איפה שיש רגש יש חיים ויצירה ואמת. איפה שאין רגש אין כלום, רק שליטה ובשורת מוות, ולא משנה כמה תעתועים אחרים מוצעים במקומו.
אגב אני מציע לא להסתמך על האבחנה שלי כאן. שימו שיר של זמר שמעיר בכם רגש עז, לא משנה איזה, ואז שימו שיר של ארצי, לא משנה איזה. תחזרו על זה כמה פעמים. ההבחנה בין רגש לקור מתוכנת, אני לגמרי בטוח, תיעשה ברורה.
כששומעים את שלמה ארצי לא מרגישים שום דבר. אני לא מתכוון שאני לא מרגיש שום דבר, אלא שאף אחד לא מרגיש שום דבר. וזה בגלל שבאמנות של שלמה ארצי אין רגש. בגלל זה היא גורמת בעיקר לקרינג’. בגלל זה מרגישים לא נעים כששומעים שיר של שלמה ארצי, או כמה. בגלל שהיצירה שלו חסרה את הצידוק הקיומי של כל מבע אנושי: רגש.
אני רוצה להיות יותר מדוייק מזה. הרי אנשים כל הזמן מרגישים. כששומעים שלמה ארצי, אני מתכוון לומר, לא מרגישים רגש אנושי נובע וספונטני אלא רק את המניפולציה הרגשית שהם כולאים ומבטאים.
אבל רגש לא אותנטי גורם לנו למבוכה. הרגש אצל ארצי כן, כי הוא מרגיש לא נכון. כמו משהו לא הגון שמנסים לעשות לנו. ואולי הכי גרוע: כשמתרגלים להיות מוקפים ברגש לא אותנטי, מתחילים לחשוב שאין רגשות אמיתיים בעולם. מתחילים לחשוב שהזיוף הוא האמת. זה כמובן לא נכון: הזיוף הוא זיוף, אפילו כשחיים בתרבות כמו ישראל, שמקדשת יותר מכל דבר את השקר והעמדת הפנים. את הניתוק מעולמות רגש אמיתיים, שאותם ישראל ותרבותה מבוססת הזיוף מבקשת לחנוק ולהמיר במשהו אחר, מפוברק ונשלט בקלות.
הדבר היחידי שמרגישים כששומעים שלמה ארצי, רוצה לומר, הוא זה שנוצר מחשיפה לחזרה אינסופית על השורה “רגש מזוייף הוא רגש אמיתי, רגש מזוייף הוא רגש אמיתי, רגש מזוייף הוא רגש אמיתי”. כי לא משנה אם הרגש המזוייף מבטא נוסטלגיה מזוייפת, געגוע מזוייף, שמחה מזוייפת או ביחד מזוייף – זיוף הוא תמיד המדיום, והמסר.
היעדרו המפחיד ביסודיותו של כל שביב רגש אמיתי ביצירה של ארצי מתחבר לאלמנט הבא שאני רוצה להצביע עליו, והוא אי-קיומו מעורר הפלצות של הזולת בעולמו של שלמה ארצי. בעצם: אי-קיומו של כל דבר שאינו שלמה ארצי או הפרספקטיבה של שלמה ארצי.
כשספרינגסטין שר על חבר או אהובה הוא נותן להם צבע וטעם וריח: הם מקבלים קיום משל עצמם, שאינו תלוי במבטו של המספר. מי ששומעים את השיר מקבלים נגיעה מהם, חווים אותם. כשדודו טסה שר “היה לי חבר היה לי אח” הזולת, החבר, מורגש. הוא קיים, יש כלפיו כבוד. כשפורטיס שר “את לא” הנוכחות של הבחורה שמהתלת בו מוחשית לגמרי. כמעט אפשר לראות אותה. אפילו כשזוהר שר “אל נבקש“, שיר על חוויית חיים של מסתורין וחיפוש אלוהים ומשמעות, הגורמים האלה קיימים ומניעים. הם לא טריק רטורי של זוהר, או של משה נגר, המחבר.
אצל שלמה ארצי אף אחד ואף אחת מלבדו לא קיימים מכוח עצמם אף פעם. כולם השתקפויות, או אמירות מדוייקות מדי שכל טעם קיומן בעולם הוא התנסחות מפיו של שלמה ארצי: “האם השיר ימנע מבעדנו להמשיך?”, למשל, שואלת הדמות הנשית ב’לא עוזב את העיר’, כמו קלישאה על אשכנזיה תלאביבית שגדלה בבונקר שבו הוזנה אופן בלעדי בטקסטים של יהודה עמיחי. ו’בתחת שמי ים תיכון’ יש “חיה פוליטית, מזדהה עם מיעוטים” (באמא שלך? מה זה אומר בכלל? מי זאת?). וב’תרקוד’ יש אישה שכמובן אומרת לו לרקוד (היא בטח אמנותית ומסתורית).
בכלל, הכתיבה של שלמה ארצי שזורה אינסוף דמויות נשיות שכנראה נולדו כדי להרים לו להנחתה (ז’אנר עברי דוחה שארצי לא המציא, רק הפריז בשימוש בו עד בחילה וסחרחורת), ואין להן שום תכלית קיומית מלבד שיקוף גדולתו ונחשקותו של שלמה ארצי. ב’הרדיו הישן’ היא “לא אומרת לי כלום תישאר או תלך”, וב’תגידי’ הוא מבלה שיר שלהם בפניה לאישה שתגיד לו דברים שהוא אומר לה להגיד (היא כמובן לא אומרת לו כלום, מה שכמובן אמור להשאיר את המאזינים מלאי).
אין בכל גוף היצירה הענף של שלמה ארצי אפילו דמות אחת שהופכת למשמעותית, שלמה, עגולה, בשר ודם. לא גבר, לא אישה, לא מצב, לא מציאות. אפשר להשוות (סליחה על חילול הקודש) את הכתיבה שלו, למשל, לזו של לאונרד כהן, שמלאה בתיאורים והתייחסויות לנשים ולגברים שפגש בחייו והפכו למשמעותיים עבורו, ובפיהם יש ציטוטים ואמירות שמעניקים לקיומם נופך צלול של אמת, עניין וניצוץ שכלל לא קשורים לכהן עצמו, או לפחות לא נבראים אך ורק בתגובה לנוכחותו המופלאה. מסוזן עד Alexandra Leaving, מ Famous Blue Raincoat עד Moving On חורך הלב, ההורס מיופי, שהרכיב מחלקי יצירות לא גמורות בנו אדם עם כמה מוזיקאים לאחר מותו. אצל כהן יש אנשים אחרים. גם אצל דילן, וגם אצלנו, אצל מתי כספי (לא ידעתי שתלכי ממני) ואילנית (אולי אתה מקשיב, אולי אתה דומה לי) ופוליקר (ואם את נוסעת, לאן את נוסעת, הנצח הוא רק אפר ואבק) וירדנה ארזי (אתה לי ארץ אבודה לנצח) ואהוד בנאי (רחוב האגס אחד) ובועז שרעבי (אצלי הכל בסדר), ועוד המוני אחרים. האחר אצלם ואצל הכותבות שלהם אמיתי, חי, ולכן האינטראקציות איתו נחוות כאקט רגשית שלם ומרומם, כי באמת אין גאולת נפש אמיתית אחרת בעולם מאינטראקציה משמעותית עם הזולת. וגם לא תהיה.
אצל ארצי אין זכר לאינטראקציה משמעותית עם מישהו או משהו. אין אפילו ניסיון לפרוש מעל הזולת שמיכה מנחמת ומייפה של השראה וחסד, מתוך הכרה בממשות של עצמיותם. בשירים שלו מוצאים רק ניצול ציני של דמויות חולפות לצורך שליית ושליפת דימויים בנאליים, הרמטיים, חסרי כל ייחוד, שאי אפשר להבין מהם דבר על מי שהם מתארים.
אפילו ב’לילה לא שקט’ שלו, החבר המת ואלמנתו כמו לא נולדו והתקיימו אלא כדי להאיר באור מחמיא את ייסוריו ולבטיו של שלמה ארצי (שיר שצריך לנתח בנפרד, כי הוא מתועב במיוחד). אגיד רק את זה: לילה לא שקט יוצא ב1986. החבר שעליו מספר לכאורה ארצי (שבאמת מספר רק על עצמו) מת באותו זמן כבר 13 שנה. ארצי מצפה שנאמין שאחרי למעלה מעשור שבו החבר הטוב שלו מת הוא עדיין שבור מגעגועים וצער וממשיך להגיע לאלמנתו מחוסר ברירה פשוט כי היא מאוד תקועה עליו, על החבר של מירון שמת לפני כל כך הרבה שנים, ומלטפת אותו ורוצה כל כך לנחם אותו על מות בעלה.
ב13 השנים שחלפו מאז מותו של מירון גרנות עד צאתו של לילה לא שקט ארצי הפך לאחד הזמרים המפורסמים והמצליחים בישראל, והתחתן והתגרש והיה עם מי יודע כמה מעריצות. עדיין בשיר הזה הוא מוכר דימוי של גבר בודד ומיוסר שנקלע נגד רצונו לרשת שטווה סביבו אלמנת חברו הטוב, והכל באווירת שכול אשכנזו-סקסואלי עתיר שתיקות וקומבניזונים, כאילו לא עבר יום מאותה מלחמה וגולדה עדיין נואמת לעם במבטא גליצאי.
בכלל, אצל ארצי, היעדר הרגש האותנטי והיכולת להעניק אמפטיה וקיום ממשי לזולת עושים את שיריו לפרודיה מתמשכת של קורבנות. הדברים תמיד קורים לו: אבא שלו צועק עליו, אלמנות עוגבות עליו, חברים מתים לו, מבקרים מזלזלים בו, אנשים אומרים לו “בוא תוריד את הירח בשבילי” או “זה החוטא שלי”, ואבא של יזיזה שלו מתפרץ לחדר שבו הם מזדיינים כדי לומר “בתעלה פלוגה שלמה חטפה אש נ”ס ב”טמפו”” (משפט שלדעתי היה גורם למברקניות בלשכה של משה דיין לשילוב ייחודי במפא”יניקיותו, המוסרי בעולם, של אורגזמה ובכי). הוא לא עושה כלום, לא יוזם כלום, לא רוצה כלום, לא מוביל כלום. הוא רק מבקש שיגידו לו, ויראו לו, ויתנו לו צ’אנס. אלוהים אדירים.
הכל עליו, הכל בשביל שינסח את מה שעיניו רואות לכדי בנאליות, אבל הוא? הוא שם רק במקרה, לאסוף את המליונים והנשים הפצועות. את מה שאני זוכר אני רושם, אלק.
אם מתחילים לחבר רגע את מה שכתבתי כאן עד עכשיו, יחד עם כשרון הלחנה מלודי מסויים (משעמם וחזרתי עד זרא, אבל נניח לזה לרגע), אפשר להבין למה ארצי הפך לזמר ישראלי כל כך פופולרי ומייצג.
נרקסיזם וקלישאות הן הרי לב הקיום הישראלי, במדינה היהודית והדמוקרטית שלו, שמושיטה יד לשלום ומקיימת שוויון מלא ללא אפליות (ועוד אחרי השואה שהיא לא רק הפשע הכי נורא בהיסטוריה אלא הפשע הכי יחיד בהיסטוריה). בישראל, הרי, אין שום זולת ושום אחר. ישראל לעולם לא נדיבה עם מישהו אלא כדי להאיר את עצמה באור יודו-פילנטרופי. ישראל מסרבת להכיר בפלסטינים כבר 150 שנה, בהתעלמות קשת עורף טוטלית, שבה היא מדביקה בהצלחה חלקים ניכרים מהעולם.
כמו הנשים אצל ארצי, בישראל, אם פלסטינים קיימים, או ערבים בכלל, הם קיימים רק כדי להציג אותנו בקורבנותנו שובת הלב או בגבורתנו ונועזותנו המרגשים עד כלות. אחרת אין בהם שום תועלת.
כמו שלמה ארצי, בסיפור של הישראלים הכל תמיד קורה להם, הפטאליים והפאסיביים. הם אף פעם לא יוזמים שום דבר. פתאום יורים עליהם, פתאום מתנפלים עליהם, פתאום מתהפכים עליהם, נפגעים מהם, והם – מה? הם רק היו פה. הם רק עשו שקשוקה פה אחי מה.
כמו שלמה ארצי, הישראלים אוהבים לחשוב על עצמם כסחבקים ונגישים וספונטניים מה (אחי), אבל בעצם הם חיים בגטו מסוגר שכל פרט שבו מתוכנן בקפידה כדי למנוע מגע עם מציאות אחרת ולהעצים מנעד מאוד מאוד מצומצם של רגשות מזוייפים, ולכן נשלטים ומנוהלים.
הפאסיביות, הקרבנות וביטול-הזולת-תוך-האדרה-עצמית מככבים באחד הלהיטים המוקדמים והמזוהים ביותר עם ארצי, “שיר חייל” (“אני שומע שוב ברגעי השלווה”), שהולחן למילותיו של נמרוד גאון שנהרג בגיל 22 במלחמת יום הכיפורים. כמו לילה לא שקט השיר הזה ראוי גם הוא לטיפול מיוחד, כי גם הוא איקון של ישראליות שהאלמנטים המזעזעים שלו לא זוכים לשום התייחסות. השיר הזה עושה ניים דרופינג מערבי ליברלי (צ’כוב, רביעייה קאמרית, ג’ניס ג’ופלין) שמאיר את הדובר באור מכובד, נאור ונאה, אבל השורה התחתונה והעליונה שלו היא זו שארצי הפך לפזמון: אני חייל, ואל תבכי לי ילדה.
אחרי הכל הכל, כל הרפרנסים והתרבות הגבוהה, אני חייל, ואל תבכי לי ילדה (קרי: מיידלע). אחד ההמנונים של ישראל החילונית והליברלית הוא מזמור למאצ’ו הישראלי שסותם את הפה ל”ילדה” בשם הצבאיות הקולקטיבית, כל זאת תוך שהוא מטיח בה התייחסויות תרבותיות גבוהות כדי להמחיש את הקונפליקט הפנימי שהוא לכאורה נתון בו, ובעצם מעולם לא התקיים (אם היה מתקיים, ה”הילדה” הייתה מקבלת ממשות, והעולם שלה ייצוג מכבד). הנוהג הזה מתאים ככפיה ליד לארצי, למחנה שלו ולהוויה הישראלית: זה ה’יורים ובוכים’ הקלאסי: קשה לנו מוסרית ואסתטית, אבל נמשיך לבחור מלחמה והרג ודם.
איך זה שהשיר הזה הפך לכזה המנון תל אביב חילוני? העיר הלכאורה שוחרת שלום ורגועה ומצביעת שמאל? טוב זו לא באמת שאלה, העיר הזו תמיד הייתה נמר בעוד כבש. אפשר להניח שהכביכול אירוניה של הדובר בשיר, שכאילו לא באמת מתכוון שהילדה תשתוק ותניח לו עם הטרדות האזרחיות שלה, היא מה שהעניקה לו הכשר אינסטנקטיבי מהתחלה, למרות שלגמרי ברור, מקריאה והאזנה (ומהיכרות מינימלית עם ההיסטוריה של המיליטריזם הישראלי), שהשורה הזו לא נאמרת בצחוק, אלא ברצינות גמורה. הכביכול אירוניה, הומור או קבלה פאסיבית של הדברים רק נועדה להחליק אותה בגרון ולפטור את אומרה מאחריות.
במשך שנים רבות ארצי נחשב לנלעג: הזיוף והריק של היצירה שלו היו ברורים למי שרצו והסכימו לראות אותם. מהעמדה הפוליטית המשתנה לפי רוח הזמן עד הייצוגים הנלעגים של דמויות נשיות חולפות, מהשטחיות הרעיונית והרגשית עד הפאסיביות הקומית שהוא מייחס לעצמו, אי אפשר היה לקחת את ארצי ברצינות אף פעם (“אחרי הכל את שיר”. ג’יזס פאקינג קרייסט).
אבל הוא המשיך לעשות מוזיקה, והמשיך והמשיך. ולאט לאט הציבור הישראלי התחיל למצוא בו זמר שמבטא באופן האולטימטיבי את מה שהציבור הישראלי למד, או אולף, להיכסף אליו: רגש מזוייף של ‘אנחנו’ ושל ‘פעם’ (כל משטר פשיסטי בעולם מאוהב בנוסטלגיה, וארצי עושה נוסטלגיה מיומו הראשון כזמר לפני 50 שנה, והיא אולי המאפיין הצורני הראשי של היצירה שלו), לצד קורבניות ופאסיביות.
ובעיקר, אני חושב, הקהל הישראלי מצא בארצי את היכולת לפברק בשכנוע עצמי מלא את השכרון הספציפי שמסב רגש מזוייף של בואו ניזכר בחוויות כאילו מגניבות שעברו עלינו כאילו ביחד, ונעשה כאילו היה לנו משהו חכם להגיד, וכאילו עכשיו אנחנו מסתכלים על זה בנינוחות נוסטלגית משועשעת, כשכל מה שאנחנו באמת עושים זה להיכנע להיפנוזה קולקטיבית שמטיל עלינו נרקסיסט שבאמנות שלו מנתק אותנו מרגש, מהזמן והמרחב, מהעבר האמיתי, מכל צורה של הוויה אותנטית.
כשפותחים את הרדיו הישראלי בימים האלה שומעים אינספור שיבוטים של שלמה ארצי: זמרים וזמרות שעושים את עצמם כאילו הם מרגישים משהו, רצוי רומנטי (כשבתכלס כולם נשמעים מסורסים ומצומצמים כאילו היו על מינון מוגזם של משככי חרדה, נוגדי דיכאון ומגהצי קול). שום דבר לא אמיתי ולא מזיז, והכל מכוון לסאונד מהדהד של הופעות ענק שכאילו מבטאות התרגשות משותפת ובעצם הן טקסים המוניים של הרדמה עצמית.
אבל האשכנזיות העמוקה של שלמה ארצי, שמשרה עליו ייחוס של ארץ ישראל הישנה והטובה, והשפה שהוא לקח מהמעמד שאליו שאף להשתייך (פסודו-רהיטות, או צחות לשון שנועדה לטשטש מנעד רגשות לא קיים ואומללות קיומית עמוקה: שפה שנועדה לחסום רגש במקום לבטא רגש), היכולת האמיתית לגמרי שלו לא לראות אף אחד ולא להרגיש שום דבר – אלה עשו אותו למה שהוא: הזמר הישראלי האולטימטיבי.
בשנות השמונים, כשהשקרים של המדינה הזו עוד היו טאבו, אפשר היה לגחך על שלמה ארצי. באווירת ההתפרקות וההתפכחות, ישראל של השקרים הגדולים צריכה להיאחז בכל משענת קנה רצוף שהיא יכולה להניח עליו את ידה. בהקשר הזה צריך לראות את התחייה המחודשת של תדמיתו של שלמה ארצי, או את החיבוק המחודש שהממסדים המתנכרים לשעבר מנסים להעניק לו. אפשר לשער שהמיתולוגיזציה של דמותו רק תעמיק ככל שהשברים הישראליים ייחשפו והצורך בסימולקרה של מדורת שבט יגבר.
איך לא מתמסר, אחרי הכל, למי ששר לנו בדיוק את מה שהיינו אמורים לאהוב ולהרגיש אם אנחנו והוא היינו מי שהוא המציא בכשרון כזה. אף אחד אחר לא יכול לגלם עבורנו בשלמות בריאה שלמה של חיים, מחשבות, מקום והיסטוריה שכולם, מא’ עד ת’, בדיוניים ומזוייפים לחלוטין. רק שלמה ארצי.
מעולה.
אהבתי ממש.
מסתדרת לי ממש טוב ההשוואה בין העמדה המרוכזת בעצמה של ארצי וישראל.
באופן כללי אני אשמח שיגיע היום שאתה, אלון מזרחי, תעבור את גיל ההתבגרות האינטלקטואלי שלך ותנסה לחפש גם פרספקטיבות קונסטרוקטיביות (שזה הרבה יותר קשה), ולא תהיה אך ורק בעמדה האופוזיציונרית הזועמת.
אבל אין מה להגיד. כאופוזיציונר זועם שבא לפרק את הקיים – אתה ממש טוב.
תודה יאיר (:
ובקשר לפרספקטיבות קונסטרוקטיביות – תשמע, העולם שלנו מלא בכל כך הרבה קונסטרוקציות ועניינים שחייבים לשבור כדי לעשות מקום לחדש. ובכל מקרה כתבתי ספר שלם שמנסה לצייר את העולם החדש והיפה שאני רוצה, זה בטח נחשב למשהו.
ברור שמבין למה אתה מתכוון. תודה חביבי
פשוט טקסט מעולה
אף פעם לא הבנתי עד הסוף מה כ”כ מפריע לי במוזיקה שלו.
עכשיו הכל ברור
תודה
הכל בסלע.
למעט הפח ה’פלשתיני’, שנפל בו הכותב היקר, שגם הוא, מעוטר האומץ האינטלקטואלי והחברתי (בכל זאת, מנתץ לרסיסים פרסונות על קדושתיות ואל נגיעות באכזריות גואלת שעלולה לנדותו למחוזות הלא פופולאריים של מעבר לקו הירוק. כל קו ירוק לצורך הענין) – לא השכיל להתרחק מהפיתוי המכשיל הזה ולו מתוך ההבנה שאיש מהישראלים למעט אלו המתחככים באוכלוסייה הערבית מכורח תפקידם, אינו מכיר אותם, אלא רק דרך הפריזמה השלמה ארצית שהתקשורת מסננת לו. מה שמביא אותי להסתייגות העמוקה היחידה הזאת.
מה שנאמר כאן על הישראלי המחפיץ את הערבי, הערבי שמרים לו להנחתה באמצעים די ויזואליים יש להודות, כמו דם, איברים מעופפים וראשים ערופים, אמור היה להיאמר על המזרחי! קאפיש? על המזרחי.
ולא יעזור המאמץ ההירואי של הכותב להביא דוגמאות שיוויוניות וזורמות כזה כאילו של ספרינגסטין עם האלג’יראית או זוהר (תיסלם על הסאחיות עם השם הפרטי הבודד) עם פיק או הו אוור.
זה תמיד יהיה המזרחי (גם סוג של ערבי, אם זה מנחם ומסייע לך בכיוונון הדיסוננס הקוגניטיבי, שהתפרצות האמת מהסגר שלה גורמת, לחושבים באופן הזה שתיארת)וכל דוגמאות ה’אבל התחתנתי עם מרוקאית וגיסנו הוא טריפוליטאי’ רק מעצימות את השבר הזה, שבימים אלו ממש מגיע לשיאו במערכת בחירות מבזה מתנשאת, מרחיקה, סטרילית רעה ומרוחקת. לא יעזור כותב יקר, השימוש שלך ב’פלשתינאי’ שאתה ממילא מכיר רק מרחוק וסטרילי לגמרי כמו ההיכרות השטוחה והבדיונית של ארצי עם דמויות שיריו המעוקרות (גם אם היית חייל בגיזרה, זה לא קשור להווייה ולחיים שלהם. לבשר. ליום יום. לטוב ולפחות טוב)- הוא שימוש ציני ומתחסד אשכנזו ‘ערכי’, בדיוק כמו הטישו האנושי ששלמה עושה מכולנו במניפולציות שלו. אם תניח רגע את חרב התגובה החכמה, את ה’אבל’ שקופץ לך לפה ותיתן צ’אנס לאומץ שהביא אותך לכתוב את האמת המנפצת הזאת – תיווכח לדעת שזה נכון. ובא השמש וטהר. כל השאר, פלאי פלאות.
רגשונת, את כותבת עלי כאילו אני מזרחי לא מודע, או מזרחי שאינו מודע למזרחיותו. אבל אפילו בטקסט הזה יש לא מעט מזרחיות. ומעבר לזה, למרות הכל, המוכחש והמדוכא הראשי של הציונות הם הפלסטינים, לא המזרחים. עם כמה שסיפורים של האחרונים טראגי. ואני לא אומר את זה בגלל שאני מאוהב בפלסטינים או טוען שאני מכיר אותם, אלא בגלל שאלה עובדות המציאות. כל זה בלי קשר לזה שנכון, בתוך העולם המומצא של ארצי, הבידול העיקרי בינו לבין הפראים לא יושב על פלסטינים, אלא על מזרחים. הפלסטינים, הרי, לא פה. בדיוק כמו שאת מתארת
באתי לקרוא מה מפריע לך בשלמה ארצי יצאתי עם הבנה מה מפריע לי בך. בשביל אחד שעשה היפוכי 180 אידיאולוגים יותר מפעם אחת, הייתי מצפה שתהיה קצת יותר ענו וספקן לגבי היכולת שלך לקרוא מציאות מורכבת. איכשהו, צפייה של כמה שניות בקליפ של שלמה ארצי מביאה הכרעה מיידית – הוא משחק, משקר, מוליך שולל. כן, זה ה”שטף הזורם”. שמענו. אישית הייתי מרסן קצת ביקורת כלפי אדם שקטף וקוטף כל כך הרבה ביצירתו ולפחות מנסה לבדוק את מקור האהבה הרבה לה הוא זוכה, אבל יותר ויותר מתגבש הרושם שלבעוט בכל דבר “ישראלי” או “מיינסטרימי” ולטלטל סירות זה העניין עצמו. רוגל, מאחוריך.
אימל’ה, כמה שאתה חד.
תודה צופיתוש
אילו קשקושים מתנשאים באיצטלה של כנות מזויפת. שלמה ארצי הוא אחד הזמרים הגדולים שקמו אצלנו. נמצא בשיאו כבר חמישה עשורים, אין אח ורע להצלחתו. ואין אחד, אפילו לא כתבים “חדים ומושחזים” שיקחו זאת ממנו!!
ודרך אגב, שלמה ארצי הוא כבר בן 73! ועדיין במיטבו.
לא טרח אפילו לדייק בגלו, כי העובדות הן עניין זוטר. הפרובוקציה גדולה יותר מהכל.
אלון מי?
נדמה לי שאלונה טוראל, לפני שנים רבות, סיכמה את שירתו של שלמה ארצי במשפט: אל תאמינו לאף מילה שלו.. ואז הבנתי למה המוזיקה שלו מעוררת בי התנגדות, למרות המלודיות…. המילים מ ע צ ב נ ו ת .. ובאת אתה וניתחת .. אהבתי מאד את הניתוח..
אלונה טוראל צדקה לגמרי, פייר. תודה מרים
הגיע הזמן שמישהו יאמר את זה, ואמרת בענק. האמת שהבהרת לי המון מהסיבות לחוסר אהבה וחוסר אהדה שלי לשלמה קרצי (כך אני מכנה אותו מילדות) שהוא האמ-אמא של הקונצנזוס הבינוני והשטחי ביותר שאפשר להעלות על הדעת. אמן לאנשים שמעולם לא התחברו לאמנות (אבל צריך מדי פעם למלא את האוזן במשהו הרי, לא?)
ואפרופו לאונרד כהן לעומת קרצי, שניהם מילאו אצטדיונים, אבל הראשון הצליח לגעת בליבו של כל אחד ואחד שישב בקהל, והשני בדרך כלל צריך לרדת ולגעת פיזית בקהל בכדי לנסות להשיג את התוצאה
צודק לגמרי בזה שלאונרד מילא את הלב ויתגעגעו אליו עוד שנים ארוכות. כולל אני
אף פעם לא הצלחתי להתחבר למוסיקה שלו ועכשיו אני גם מבינה למה…
אהבתי את הניתוח.
תודה (:
אהבתי וחידשת לי והסברת מה מפריע לי במלים שלו (יש גם המון קניות: קניתי לך ג’ינס/כרטיס. קנית לי עגיל. אופניים שאבי קנה. במכונית שאת קנית). עדיין הוא לפרקים מוסיקאי נהדר של פופ, ודרכים, חצות ומקום הן יצירות מוסיקליות ישראליות יפהפיות ומעובדות לעילא. המלים משרתות מבחינתי את המוסיקה כמו שהמלים של רוקפור (חור בלבנה) להבדיל, או של דוראן דוראן (הרפלקס הוא ילד בודד שמחכה בפארק) הן לרוב חסרות משמעות אבל מעבירות רגש מסוים בצירוף המוסיקה. תשב תשב ניסע להופעה שנית, נשכח מאיפה באנו. ואיכשהו זה עובד. האדם רב אומן במלאכתו שיש בה מן האומנות. הייתי שמח לשמוע ממך פעם ניתוח של עידן רייכל – אלוף במנגינות מרגשות וטקסטים שמעבירים רגש בלי להיחשף מדי. את שניהם אני נהנה לשמוע, לשיר ולנגן גם בלי לחשוב שעברתי איזו חוויה של אמת או עומק רגשי אמיתי. פופ, יו נואו
יש לי מה להגיד על עידן רייכל (: אולי אגיד (אצלי המילים של ארצי לא משאירות מקום למשהו, וסופו של דבר הן ממאיסות גם את המנגינות).
“כדור או אבן זה לא פייר פגעו בעבד הממהר”
מסכימה עם כל מילה שלך. העיקר כתב מילים כמו גרוסמן וזמן צהוב.
טקסט מופתי. תעשה הגהה ועריכה נוספת. יש המון שגיאות, יותר לקראת סוף הטקסט (המעולה!). לפעמים זה ממש מעוות משמעות
מחר על הבוקר (: תודה רבה אסף
תודה רבה. מאמרך מעורר המון: רגש, מחשבה, ביקורת. ולכן – מעשיר וחשוב! תודה רבה!
איזו התנשאות לקבוע שאף אחד לא מרגיש שום דבר כששומע שיר של שלמה ארצי. הסגברה אמיתית. אני משוכנעת שזה חלק מהמלחמה אשכנזית מזרחית שאתה מקיים בראשך. זכותך לא לאוהב אותו – אני תיעבתי אותו כל חיי ורק בשנים האחרונות חומדת לאהוב אותו (כחלק מה פיוס והורדת הזעם הכללית). לא מצליחה להאמין שהטור הזה אותנטי
אוסף גיבובים. *אף* אחד לא מרגיש כלום מהשירים של שלמה ארצי? בוא תגיד מה שיש: “אני לא אוהב אותו ועכשיו אסביר לכם בפסואודו אינטליגנטיות, שגם אתם לא אוהבים אותו ומה שאתם מרגישים אתם בעצם לא מרגישים”.
ההסתכלות על כל היצירה של שלמה ארצי כמקשה אחת, והניתוח הפופוליסטי שמצמיד את העדר הרגש למוטיבים בחברה הישראלית, מעיד על הכותב יותר מאשר על שלמה ארצי. אחד הדברים שמייצרים כתיבה טובה הוא דקות ההבחנה. ניתוח מהותי לא יכול להתבסס על תזה שטחית כמו של כותב תור זה ולהכפיף אליה את כל יצירתו של ארצי. יש ביצרתו של הרבה יותר ממה שמוצג כאן
תודה שאמרת את זה. ממש מתחילת הקרירה שלו הרגשתי שהוא עושה עלינו סיבוב עם כל השמלץ הנוגה שלו.
שמחתי להגיד (:
מאמר מצוין, מזדהה עם כל מילה.
טעות דקה, בטקסט הבא: “אבל רגש לא אותנטי גורם לנו למבוכה. הרגש אצל ארצי כן, כי הוא מרגיש לא נכון.”
נראה לי שהכוונה היתה לכתוב “אבל רגש אותנטי לא גורם לנו למבוכה. …” (שתי מלים התחלפו, וזה מתברר במשפט השני.
נכון, ותודה
היו רבנים שהצליחו לטהר שרץ בקנ טעמים…זה מה שאתה עושה
למרות שהכתיבה שלך נפלאה ומפרה
אני לא מסכים איתה))
עבד הממהר..
בדיוק
השירים של ארצי תמיד עוררו בי בחילה.
חריקה מצמצררת
דמותו של ארצי תמיד הזכירה לי את הגברים שאני פוגשת לעיתים (קרובות מידי), גברים שמאוהבים בעצמם ובסיפורים המאצואיסטים שלהם, גברים מזוייפים (“מלח.ך הארץ”).
והמדינה שלנו המזוייפת בהחלט זקוקה ל”ארצים” שכאלה כדי להפוך אכזריות לתפיסה המקובלת.
אשכרה יכולתי לראות דרך העיניים שלך. הסוג המסויים והבלתי נסבל הזה של גברים, כן
שלמה ארצי הזמר של המשטר
שמקנא בזמרים מוצליחם מימנו
כל אחד עם השפה שלו.
שפה מבינים או לא מבינים.
בורים שומעים רק ג’יבריש…
Yoav Ronel
בטח אתחרט על זה, אבל בסדר
יש איזה קונספירטור פופולארי שכותב כאן, ומכיוון שהוא מאוד רהוט הוא משרטט יפה מאוד חלק מהאופן שבו פרשנות קונספירטיבית עובדת, את מה שהופך אותה למושכת – וכן את האופי ההרסני הבסיסי שלה. אתן שלוש דוגמאות מהשבוע האחרון, אבל כולן פועלות על פי אותו מנגנון שנקרא לו סינקדוכי.
סינקדוכה היא צורת ייצוג שבה חלק מייצג את השלם – הידיים העובדות מייצגות את האדם הפועל כולו, למשל. עם זאת, המחשבה הקונספירטיבית מייצרת סינקדוכות עם עודף סימבולי. כלומר, בעוד הסינקדוכה לרוב מייצרת מצביעה על נתק מסוים בין החלק לשלם. אצל הקונספירטור, החלק הקטן חושף את השלם במלואו. החלק הקטן רווי במשמעות.
אלו הדוגמאות: שלמה ארצי (ורק שלמה ארצי, לא ברוס ספרינגסטין או לאונרד כהן או חמי רודנר או גידי גוב, רק שלמה ארצי) מייצג באופן מוחלט את התחלואים המשורגים יחדיו של הקפיטליזם העולמי והציונות האשכנזית. שנית, בדימוי – שכמובן מתברר כמזויף – נראה רמטכ”ל צבא אוקראינה עונד צמיד עם צלבי קרס עליו. מה שמוכיח שרוסיה צודקת במלחמה שלה. שלישית, איזו אמירה שולית שממוקמת עמוק בתוך שיח רפואי, שנאמרה בידי נציגת פייזר, מוכיחה מעבר לכל ספק שהחיסון לא עובד ושהכל היה הונאה לשם “שליטה” “בנו”.
המשותף לצורות הפרשנות הזו היא פרנויה. היא מתחילה בתחושה (במקרה של השיח התרבותי, שלמה ארצי “לא מרגש” את הכותב). הפראנואיד מבחין בפרט כלשהו, שמשלים את תמונת עולמו. הבעיה, כמובן, היא שהמציאות מתפרקת לרסיסים: מצד אחד, כל פרט קטן מחזיק עכשיו משמעות עצומה, אינסופית כמעט, שחושפת את המערכת. כאן מתקיים הגילוי (זה הרגע המאני של הצורה הזאת).
זהו גילוי שנשען על אינדיבידואליות: הוא תמיד עומד *בניגוד למה שכל העדר חושב*. עכשיו, מעבר לכך שיש כאן חוסר הבנה מוחלט באיך שידע ומחשבה עובדים, הבעיה היא חמורה יותר. גם הגילוי עצמו עומד על רגליים רעועות: קל מאוד לפרק אותו, לחשוף את הכשלים הבסיסיים בפרשנות.
וזו אפילו לא הבעיה החמורה ביותר. הבעיה היא שמה שהקונספירטור מגלה זה את חוסר היכולת להבין את העולם. זהו מין גרסה אפוקליפטית של סוקרטס (או, פשוט, סופיסט שטועה לחשוב שהוא אידיאולוג), חכם מכל אדם שכן הוא יודע שלעולם עצמו אין משמעות. הקונספירטור הרי מאמין שמשקרים לנו, עובדים עלינו, דופקים אותנו, בכל צעד ושעל. שאסור להאמין לכלום, פרט לעצמנו. ומכיוון שההוכחה נמצאת ממש שם, על היד של הרמטכ”ל או במלים של איזה זמר פופ, הרי שכולם מסתובבים עיוורים בעולם – פרט לו.
הצורה הזאת, משכנעת ככל שתהיה ברגע הראשון, לא מובילה לשום מקום. זה השלב הדפרסיבי של הצורה הפרשנית. אחרי הגילוי, אחרי שקוראים את הטקסטים המשכנעים, הרהוטים, תחושת ההבנה מתפוגגת. אם לעולם אין משמעות, כולם משקרים לנו, וכל פרט קטן נושא איזה אמת כמוסה, החוויה אינה של גילוי והתגלות אלא של אובדן אוריינטציה וכאוס. וכאן האופי האינדיבידואלי והחתרן של המחשבה הקונספירטיבית מתבטא בהרסניותו הרוחנית והפוליטית.
קשה מאוד לקטלג אותי כאוהד את הסדר הקפיטליסטי והפוליטי הקיים. ועם זאת, לפעמים נדמה לי שאחת הסכנות של המחשבה השמאלית היא בניסיון למצוא סיבה נסתרת המניעה את העולם. האמת היא שהבעיות אינן עלומות, אלא די גלויות. אנחנו לא צריכים להעיר אף אחד. כולנו מרגישים על בשרנו את העולם הזה. זה לא הופך את הבעיות לפשוטות יותר, אבל הדרך לפתור אותן עובר בכיוון שהפוך מפרויקט פירוק המשמעות שחלקים רבים מדי מהשמאל *והימין* מתבוססים בו.
ברמה האישית, הבסיסית, אני נזהר כמו מאש מאנשים שמציעים פתרון, תשובה, הארה – בפוליטיקה, באהבה, בחיים. בסוף, כפי שאומר הפילוסוף, הסוד הוא שאין כל סוד. העולם הזה, גלוי ועירום ונטול עומק, מוטל לפנינו. אנחנו *כבר* מוטלים לפנינו, חשופים. לכן, ורק לכן, בגלל חוסר העומק הבסיסי של הקיום האנושי, חוסר המקוריות שלו וחוסר האותנטיות שלו, אפשר בכלל לחיות (ביחד).
1. כמו ארצי, הכתיבה שלך נטולת רגש, ולכן עוברת כנטולת אמת אנושית. זו ביקורת שיכול היה לכתוב מנוע AI. יש בה שאריות זעירות של בוז, אבל הן בקושי מספיקות לתדלק את המשוכנעים. זה יבש, ולכן לא באמת מעניין.
2. אתה כותב על עצמך. הביקורת שלך על מה שאני עושה, כביכול, עושה בדיוק את מה שאתה טוען שאני עושה. מצאת נקודה, לדעתך, ובנית עליה תלי תילים של השערות והנגדות שכאילו מפענחות את תופעת אלון מזרחי. החלק הזה דווקא משעשע, למי שיכול לראות אותו.
שיהיה ערב טוב 🙂
דרך 2 נקודות עובר קו ישר
יש בזה המון רגש ,כששמעתי את השיר הזה לראשונה פשוט לא הצלחתי לעצור את הדמעות .
נגעת בנקודה מדהימה וכואבת
במדינה הזאת אם אתה לא רבין אז אתה לא IN אם אתה לא משה דיין אתה לא IN וכנל שלוימלה ארצי
ואולי אתה מזרחי בגלל זה אתה לא אוהב אותו מהנדסים לך את התודעה
דרך מילים עם ריקנות .כשהכל חלול
אין תוכן ואין משמעות ,סוף כל סוף
קם אדם חכם ואומר את האמת ולא מעניין אותו שמחר לא יקבלו אותו לאג’נדה של אוהבי המילים הריקות מרגש של שלוימלה .מזרחי אני מצדיע לך.
להוסיף עוד דבר ,אין לי דבר וחצי דבר נגד שלוימלה .אז באופן אישי אני מעדיף להתפלל בבית כנסת ספרדי
בגלל הרגש
וטוב עשה הכותב שהעיר הרבה מהונדסים בתודעה
אלון מי?
אחלה מאמר, ועדיין דרכים וחצות נהדרים.