בנוגע לחיסונים

להתחסן או לא להתחסן? מותר לכפות או אסור לכפות? ומה עם סנקציות על סרבניות? הן לגיטימיות? ואם כן, סנקציות מאיזה סוג כן, ואיזה לא?

החיסונים תופסים עכשיו מקום מרכזי בתשומת הלב הציבורית, ובצדק. זה הנושא הכי חם והכי מדובר בעולם, שמתמודד עם המגיפה החמורה של המאה האחרונה. ואם נדמה לכםן שאני כבר מסגיר את האמונה שלי בכך שאכן מדובר במגיפה עולמית ולא בקונספירציה, אז אתן צודקים. מצד שני, אמונתי שמדובר במגיפה אמיתית ולא בקונספירציה אין פירושה שאני עיוור לכך ששלטונות בכל העולם ייטו להשתמש בה לצורך הגברת כוחן ויכולתן לשלוט במרחב הפוליטי והפיזי כמו בגוף ובנפש האדם (סליחה על הפומפוזיות, אבל היא ראויה למקומה כשמדברים על הדברים האלה ברצינות ובכנות).

אני לחלוטין מחזיק בדעה שאחד מהאספקטים המכריעים של הקורונה, ואולי המכריע מכולם, הוא הפוליטי, זה הנוגע מאבק בין החופש לעריצות: בין נטיות ונהיות של שקיפות, אמת והוגנות מצד משטרים הפועלים מתוך חובה לשרת את אזרחיהם ואת הטוב, לבין צביעות, אופורטוניזם ודיקטטוריאליות מצד משטרים שרואים בהתפרצות המגיפה, במישור האסטרטגי, הזדמנות פז לקדם צעדים ותפיסות עולם שאפשר להעביר רק בזמן משבר גדול.  כמו תמיד אצל האחרונים, מדובר בחיזוק התשתית להעברת משאבים וחופש מצד אחד של המתרס – האזרחים – לצד השני שלו – חברי ההגמוניות הפוליטו-כלכליות.

אבל לא לעסוק באספקטים השונים של הקורונה הנוגעים לחופש באתי כאן, אלא לדבר ספציפית על החיסונים ועל הגישה שלי אליהם, שהיא לא רדיקלית לכשעצמה אבל היותה סינתטית – כלומר קשובה לרחשי לב וטיעונים מכל הפרספקטיבות (כן, נודניקי “מדע”, אתםן לא אלוהים) אולי הופך אותה לכזו. בכל אופן, הנה האני מאמין שלי בנוגע לחיסוני הקורונה

  1. להתחסן או לא? השאלה הזו היא אולי הדוחקת ביותר, ולכן אני מתייחס אליה קודם כל. הטיעונים נגד התחסנות נחלקים לשניים: טיעונים מהסוג האחד נשענים על חשדנות מכסימלית כלפי הממסדים ומחשבה שהחיסונים נועדו להרע לנו באיזשהו אופן. אני חושב שמדובר בהבלים: גיוס כל רופאי העולם לקונספירציה כזו נגד המטופלים ובני המשפחות שלהםן, והן עצמם, הוא מחשבת עוועים.
    טיעונים מהסוג השני נגד החיסונים נוגעים לבטיחות שלהם באופן רך יותר (הם לא נבדקו מספיק), או מעלים ספקות באשר ליעילות שלהם. על טיעונים מהסוג הזה אני משיב: נכון, החיסונים האלה לא נבדקו כרגיל, ולא בלתי מתקבל על הדעת שהם בטוחים פחות מחיסונים שעברו בדיקות מקיפות של שנים. אבל חזקה על הממסד הרפואי, ובייחוד הציבורי, שטובת הציבור נגד עיניו (באופן כללי, וכשאין טענות, חשדות או ראיות מבוססות ומהותיות לצד השני), ושהוקדשו לחקר החיסון מספיק משאבים כדי לעשותו בטוח במידה רבה מאוד, ולפחות עד עכשיו לא ראינו הוכחות שהדברים אינם כך, גם לאחר שמליונים רבים בעולם התחסנו.

    באשר לפקפוק ביעילות החיסונים – בעיניי זה פקפוק לגיטימי לגמרי, אבל לכשעצמו הוא לא סיבה מספקת לא להתחסן, שכן אם החיסונים עובדים אפילו במידה טובה ולא מושלמת, ההתחסנות יכולה להציל חיים – גם אם לא שלנו אז של אנשים אחרים, ולכן מבחינה מוסרית חיוב החיסון עולה בהרבה על שלילתו.

    שורה תחתונה: כן, להתחסן.  

  2. האם מותר לכפות התחסנות? בעיניי התשובה לשאלה הזו היא לאו גורף. עבורי, בדומה לנימוקי גישתי השוללת צנזורה באופן כמעט מוחלט, התועלת מנקיטת צעדים דרקוניים בשם מטרה טובה תמיד מתקזזת מהר מאוד עם לגיטימציה של צעדים דרקוניים לשם מטרה רעה, שכן מה שבעלי הכוח מאמינים שמותר להם לעשות בשם אחד מייד ייראה להם מותר בשם השני, כשטובתם הפוליטית והאישית מתערבבת במהירות ובקלות עם שיקולים ואינטרסים ציבוריים רחבים, ואין צורך להרחיב בסוגיה זו.

    אין לנו מחסור בכוח ובסמכות שלטונית בעולם, וצריך להיזהר מאוד מחציית גבולות של האוטונומיה הגופנית והבחירות הוולונטריות של היחיד – בכלל, ובאשר לטיפול רפואי בפרט.

    אנחנו חיים בחברה שמתירה את קיומם של צבאות וכלי נשק רצחניים, מקדשת את הזכות לספורט אתגרי מסכן נפשות ומאמינה בזכותו של היחיד לסיים את חייו כשהסבל הכרוך בהם נעשה גדול מדי. כפיית התחסנות על מי שלא רוצים בכך היא צעד דרקוני וקיצוני שיחזור אלינו כבומרנג בעוצמה הרסנית במהרה. שלטון שמותר לו לכפות צעדים רפואיים לא ישכח את זה כשתסתיים המגיפה.

    שורה תחתונה: אסור לכפות חיסונים

  3. האם מותר לנקוט סנקציות נגד אנשים שאינם מעוניינים להתחסן, ואם כן, איזה סנקציו/ת כן ואיזה לא?
    עבורי זו השאלה המעניינת מכולן, מכיוון שהיא מזמנת את המרווח הפילוסופי הרב ביותר לטיעונים מכאן ומכאן. לטעמי, קו הזהב לנקוט בו הוא הקו שמדגיש את מניעת, או הפחתה מירבית של הסיכון עבור מי שכן התחסנו ומאמינים בחיסונים מחד, ומאידך לא רואה ברצון להימנע מפגיעה רשיון להתעמרות שרירותית במי שאינם רוצים להתחסן, ויהיו הסיבות שלהםן מטורללות (או מעוגנות באמונה פוליטית מנומקת ויוקדת ככל שיהיו) ככל שיהיו.

    כמה דוגמאות מעשיות להמחשת כוונתי: יהיה מותר לאסור על סרבני חיסונים, למשל, להשתמש בתחבורה ציבורית (או להתנותה בעטיית מסיכה מהסוג המחמיר ביותר), אבל יהיה אסור לאסור עליהם לנוע במרחב הציבורי בכוחות עצמם, אם ברגל ואם בכלי תחבורה משלהן.

    יהיה לגיטימי מצד חנויות שמעניקות שירות, ומצד החוק, לדרוש שמי שמסרבים להתחסן ימשיכו להיות מחוייבים בעטיית מסיכה, כשכל מי שהתחסן פטור מכך, אבל לא יהיה לגיטימי למנוע כליל מוצרים ושירותים ממי שאינם רוצות להתחסן.

    יהיה לגיטימי מצד מקום עבודה לדרוש שמועמדות ומועמדים יתחסנו כדי שיוכלו לעבוד בו, אבל לא יהיה באי רצון להתחסן עילה מספקת לפיטורים (במקרה כזה, למשל, יהיה לגיטימי לדרוש מהםן לעטות מסיכה, וסירוב לעטות מסיכה אכן יקים עילה לגיטימית לפיטורים).

    בסנקציות שאני מחשיב כלגיטימיות  לעולם לא ייכללו הפרה של זכויות אדם בסיסיות. למשל: בשום פנים ואופן לא תותר שלילת חירותם של סרבני חיסונים, ולא תותר שלילת זכותםן להצביע או להיבחר לתפקידים ציבוריים, וכל פגיעה בחופש התנועה, העיסוק וכיוצא באלה תישקל ותיושם בצורה קמצנית ומידתית ביותר, מתוך מודעות יתרה לכך שעצם ההיתר ששלטון מעניק לעצמו למנוע מאזרחים חירויות בסיסיות הוא סכנה גדולה וחמורה בפני עצמו.

    חשוב מאוד, גם בזמן הזה, ובייחוד מצד מי שחרדים לחופש ולדמוקרטיה, לא לעשות ב”אמונת הצד הנכון” (ביטוי שהמצאתי עכשיו אבל נשמע לי מצויין ומדוייק) הקורונית שלהםן שימוש דרקוני ואלים שיעמיק את החשדנות והניכור כלפי החיים הפוליטיים המשותפים. שימוש כזה יותיר מצד אחד משקעים רגשיים ופסיכולוגיים עמוקים (נוספים על נזקי הקורונה הישירים והעקיפים), ומצד שני – יפתח פתח מסוכן מאוד להתנהגות עריצה ודרקונית מצד שלטונות שטעמו בזמן הזה מטעמה המסוכן והמשכר של שליטה פוליטית בלי אתגר ובלי ביקורת, תוך הכפפת כל השיקולים האנושיים, ללא אפשרות ערעור, בידיה של קבוצה אנושית קטנטנה (שבישראל לפחות שיקוליה ודיוניה חסויים לעשרות שנים). זה מצב נורא לתודעה ולפרקטיקה דמוקרטיות וליברליות.

    אבל ישראל גם לא נכנסה למשבר הזה עם תודעה דמוקרטית סבירה, אז כל האמור לעיל נוגע למדינות וחברות שמסוגלות למחשבה ודיון נורמליים בעיניי חירות וזכויות אדם. וגם אם מדובר בתרגיל אוטופיסטי משהו, בעיניי חשוב שלפחות מישהו, או מישהן, יחזיקו בראש שיקולים רציניים כיצד צריך להתנהל מרחב פוליטי תקין ובריא שיודע לשמור על עצמו ועל חברותיו וחבריו.

    שורה תחתונה: מותר להטיל סנקציות, אבל במשורה, תוך זהירות מופלגת לא להתעמר סתם ותוך הימנעות מוחלטת מפגיעה בזכויות אדם וזכויות פוליטיות יסודיות


בשבוע הקרוב הספר שלי, “חופש. מניפסט”, מוצע בהנחה של חצי מחיר (!) במבצע לרגל חיסול המהדורה הראשונה. שווה.

הו לא! בית הדין הבינלאומי בהאג מאיים לחקור פשעי מלחמה של ישראל! מה אפשר לעשות?

הו.

כמה נורא זה שבאים כמה ארחי פרחי וזבי חוטם מפאקינג האג ומאיימים על ישראל בתביעות בבית הדין הבינלאומי ועוד על דבר מונפץ ומופרך כמו פשעי המלחמה, כשבקושי עברו 75 שנה מאז השואה ומאות שנים בודדות מאז כל המסעות והסיפורים שמהם סבל רק העם היהודי לבדו, שכידוע היהודים הם הסובלים הבלעדיים של ההסטוריה ורק להם היה לא נעים בזמן שכולם עשו חיים, למשל השחורים, או הילידים של אמריקה, או הקתולים בארצות הפרוטסטנטיות והפרוטסטנטים בארצות הקתוליות והמוסלמים בגבולות העולם הנוצרי, ולהיפך, והסינים תחת כיבוש יפן – לכולם רק חגים וחגיגות, ואנחנו מה?

אז לבוא עוד אלינו בטענות על פשעי מלחמה? אלינו? שכיכבנו בתנ”ך? אין קץ לשפלות של הגויים. אין!

אבל בכל זאת, מכיוון שצריך להתמודד עם המציאות, בואו ננסה לחשוב יחד, בצורה מאומצת ומרוכזת, מה אפשר לעשות נגד התערבות של גויים ימ”ש בהחלטות הריבוניות של ישראל שהיא דמוקרטיה איתנה שבה הפרקליטות שבתוך הפרקליטות מנסה להחליף שלטון באמצעים פסולים, בשיתוף הגמוניה גזענית שלא רוצה להיות שותפה למאבק הטוטלי נגד הפלסטינים?

אספתי כמה עצות מועילות.

אפשר

# לשלוח מרגלים ומומחי סייבר לשבש, לאיים, לבלבל, להכפיש ו/או לחסל, פיזית או תדמיתית, את בית הדין ושופטיו

# לגייס את הקהילות היהודיות למסע של נהי ובכי

# להפעיל לחץ גלוי וסמוי על מקבלי החלטות במערב

# להשיג בדרכים מדרכים שונות משתפי פעולה מקרב הפלסטינים והקהילה הפוליטית הבינלאומית שישבחו דווקא את הכיבוש הישראלי, תוך טענה שהוא אף אינו קיים

# להשקיע מליארדים בזרועות ומקפיינים עולמיים להפחדה, השתקה, דיסאינפורמציה ודמורליזציה שתכוון נגד ליברלים שמעזים לבקר את ישראל – ובראשם יהודים

אזהרה:  האמור בסעיפים אלה עשוי או עלול להתגלות כאפקטיבי פחות בזמן שבראש המעצמה העולמית הגדולה והחזקה עומד מישהו שנשבר לו, והוא מכיר היטב, ויש לו את כל היכולת לסכל, לחבל ולמנוע שימוש באמצעים הזכורים אלה, תוך הפעלת מנופי לחץ/עידוד אדירים שעומדים לרשותו 


לחלופין, אפשר

> לא לעסוק בקולוניאליזם, כיבוש ונישול של תושבים ילידיים של חבלי ארץ, תוך מניעת מלוא הזכויות החוקיות של המשטר מהם

> לא להקים התנחלויות בתוך שטחים שנכבשו במלחמה, תוך הזרמה בלתי פוסקת של כוחות צבא ומרגלים שיעזרו במלאכת הכיבוש והדיכוי

> לא להתייחס לאוכלוסיה כבושה ומנושלת זכויות כעדר זומבים פראיים ונעדרי זכויות שיש לחנך דורות של ילדים וחיילים לשנוא אותם עד מוות ולפחד מהם בבעתה נוראית

> לא לעודד לכוחות הכיבוש, השיטור והדיכוי, לפעול באלימות מירבית בכל רגע נתון, תוך מתן מטריית הגנה בלתי חדירה גם במקרים ברורים של הרג שנובע מזלזול, רשלנות או רצחנות לשמה

> לא לכבוש אוכלוסיה זרה. באמת. מדינות רבות בעולם מצליחות! האם דווקא העם היהודי המפואר נדון לכישלון מהדהד בתחום הזה?

> לא לשלוח צלפים להשתמש בנשק חי ומדוייק לדכא הפגנות של לא חמושים שלא מאיימים בשום צורה ישירה או עקיפה על החיים של אפילו אחד מהם

> לא ליזום שום צורה של טיהור אתני, ולו באצטלה ארכיאולוגית, צבאית, מדעית, תנ”כית או אחרת


באיזו קבוצה של עצות תבחר ממשלת ישראל בהנהגתו של הגאון הבינלאומי הנרדף והמושמץ על לא עוול בכפו בנימין נתניהו וחבר סובביו המוכשרים ביותר גם הם, רק קצת פחות ממנו? אשמח לשמוע את דעתכםן! שתפו אותי בתגובות

מי שמעז לפגוע בכם אתם רשאים להרוג אותו

את הפנינה הכל כך מרגשת, כל כך גברית שבכותרת שחרר השבוע לחלל העולם בכיר במערך השיטור הישראלי: הגבר בעל השם הגברי והעמידה העוד יותר גברית שמעון לביא. ברשתוכםן אני רוצה להציע ניתוח קצר של המשפט הזה, כי כל מילה בו חשובה להבנת מצבנו העגום והפסיכולוגיה הארורה של המקום הזה, והכוחנות הרצחנית שהוא דוגל בה.

מי שמעז לפגוע בכם אתם רשאים להרוג אותו 

  1. “מעז”
    לא “מי שפוגע בכם”, או “מי שעומד לפגוע בכם”, ואפילו לא “מי שניסה/מנסה לפגוע בכם”, אלא מי שמעז. התעוזה היא החלק הראשון והחשוב, זה שעליו מענישים במוות. ישראל, במילים האלה של שמעון לביא, היא לא מדינת חוק, אלא בריון חמוש ושש אלי הרג שמסתובב ומחפש לראות מי מעיז לא לכבד אותו, או מי לא משתטח מייד על הרצפה כשהוא רואה אותו. זו שפה של מצ’ואיזם רצחני, של ערסיות, של פושעים, של מיליציות לאומניות חמושות. אצלנו היא נשמעת מפי אחד השוטרים הבכירים במדינה, בראיון לעיתון שאליו בוודאי התכונן ארוכות באמצעות דובר ובחר את מילותיו בקפידה.
  2. “לפגוע”
    מה זה אומר “לפגוע”? לצעוק? לדחוף? לזוז בצורה מאיימת? להסתכל בצורה פוגענית? לקלל? להיות עם כלי נשק פוטנציאלי ביד, או רק להיות בסביבתו של אחד כזה? בזמן שזה קורה או אחר כך? או לפני כן, על פי השערתכם? האם בחוק העונשין יש סנקציה על “פגיעה”? כמובן שלא. “פגיעה” שוכנת עמוק בחיקו של מרחב עמימות ופתוח לפרשנות לגמרי, וכשמפקד משטרה בכיר ביותר משתמש בשפה הזו כשהוא מדבר על הרג הוא אומר לשוטרים שלו, מתחת למילים: אתם יכולים לבחור בפרשנות מקלה לפגיעה. זה בסדר. אם הרגתם או רצחתם אדם סתם כי הייתם ביום רע או כי את שונאים ערבים בדם, המערכת תמצא את הדרך להכשיר את ההרג הזה. עלי.
  3. “רשאים”
    דווקא המילה התמימה לכאורה הזו היא המצמררת ביותר בכל השורה המחליאה מפיו של שמעון לביא. כי מה פירוש “רשאים”? זה מינוח שמהדהד שפה חוקית, משפטית, תקנונית. במילה הזו, רשאים, שמעון לביא אומר לשוטרים שלו, ההורגים בפוטנציה: יש כיסוי חוקי למעשים שלכם. כשאתם יורים במישהו שלדעתכם מעיז לפגוע בכם, או עמד להעיז, או חשבתם שהעיז, או חשבתם שאולי עמד להעיז לפגוע בחבר שלכם, אתם לא בני אדם פרטיים שהורגים בן אדם פרטי אחר. לא לא: אתם מוציאים לפועל של החוק הישראלי. הפעולה הזו היא מילוי לשון החוק. ההרג הזה חוקי – הוא לא ביטוי של כעס, של אלימות, של רצחנות או של שגעון זמני, אלא של החוק והסדר. זה בכלל לא אישי. זה כמו רכב שמגיע לעבור טסט ובודקים לו את הפנסים. זו פעולת ההרג שלכם. תירו חופשי. זה בסדר.והוא מדבר על ירי באזרחי המדינה, כן?
  4. “להרוג”
    לא “לפגוע בו בחזרה” ואפילו לא “לפגוע בו בטרם יעלה בידו לפגוע בכם”. ואפילו לא “לעשות ככל הדרוש כדי להגן על עצמכם” או “להפעיל כוח בכל מידה שנדרשת להסרת האיום”. ניסוחים כאלה, אפילו שהם משמשים להיתר טווח נרחב של רצחנות, יוצרים איזו מראית עין של שוויון, או איזון, בין פוגעים לנפגעים. שמעון לביא מבטל את הסימטריה או את ההדדיות הנדרשת, המתחייבת על פי השכל הישר וכל כלל מוסר סביר, ומחליף אותה בקריאה לפעולה דיספרופורציונלית. העונש על פגיעה אינו פגיעה כי אם הרג. יש רק אמצעי אחד ורק עונש אחד: הרג. אין מדרגות ושלבים בהפעלת כוח, אין קריאה להפעלת שכל ישר ושיפוט אנושי של הסיטואציה. השוטר הופך למכונת הרג, או לרובוט רוצח: כשהוא מזהה סיטואציה X הוא מוציא נשק ומחסל.


    ההתפתחות המחליאה הזו בתפיסת  תפקידה המוצהר של המשטרה לא באה בחלל ריק. ראשית היא באה מייד על רקע הרג החף מפשע בטמרה, משמע: באה לטאטא ולהכשיר אותו. אין בעיה אם נהרגים חפים מפשע, כי המודל שלנו הוא להרוג כשמעיזים לפגוע בנו.אבל אפילו יותר מזה, האמירות האלה, וכנראה דמותו של שמעון לביא עצמו, צומחים על רקע שנים רצופות ומתמשכות של התגברות והתגלות ההיתר הפורמלי לקחת חיים מצד הממסדים החמושים של מדינת ישראל.ראינו את ההיתר הגובר הזה בטביעת המונח “לנטרל” כתחליף ל”להרוג”. ראינו אותה במחאה הרחבה מצד כל הימין הישראלי וגם חלקים מהשמאל, על עצם העובדה שאלאור אזריה הועמד לדין. ראינו אותה בהיתר – בחובה – “לוודא הריגה” בכל מקרה של היתקלות אלימה, או אלימה בפוטנציה, עם פלסטינים, כולל ילדות. שוב ושוב ושוב ראינו בשנים האחרונות את התמונות האלה, של ירי מטורף בפלסטינים, כולל כשהם כבר מתים, גם בסיטואציות שבהן בבירור אפשר היה לסיים את האירוע בלי קורבנות בנפש.

    ההגיון הקר והחולני של ההרג כאמצעי ענישה על חוצפה, על “העזה” הולך ומחלחל בשורות השוטרים והחיילים, אין לי ספק בזה: אנחנו רואים את זה באלימות של השוטרים במפגשים עם אזרחים ישראלים שהפרו איזו הנחיה לא קיימת של הקורונה, או פשוט לא צייתו בשתיקה ומייד להוראה של שוטר, בלתי סבירה או לא מגובה בחוקים כפי שהיא אמורה להיות.

מזעזע: אלימות תעופתית קשה נגד המתינות הממלכתית המתוקה של השבים מדובאי

בשבוע האחרון, למרות מכשולים רבים שהציבו פקידים עויינים ובראשם מנדלבליט האיום, הצליח ראש הממשלה בעל האייקיו האימתני שזכות לנו לשרת כארחים תחתיו להחיל מגבלות על הכניסה מנתב”ג, בסך הכל שנה מפרוץ המגיפה ובהמחשה של מנהיגות שלא נראתה כמוה לפחות מאז הטיל דוד המלך מס כבד על הצידונים.

כחלק מאותן הגבלות ומגבלות, נדרשו חוזרים לישראל ממקומות רבים לשהות במלוניות בידוד בטרך יוכלו לחזור לחיי השגרה שלהם.

מה עשתה רשות שדות התעופה, שהיא גוף שהקים מפא”י כדי להתנכל באופן ישיר ומרושע למשפחת נתניהו-מיליקובסקי? הוציא את דיבת השבים רעה – ובמיוחד את דיבת השבים מדובאי, הלא היא דיבת-דובאי המפורסמת.

כבד עליה ליבה של רשות שדות התעופה. קה לה לראות יהודים מצביעי ליכוד מסורתיים ומקדשי שם שמיים ונתניהו  שבים ארצה מטיול שורשים בדובאי, שם זכו להתאחד מחדש עם אחיותיהן האבודות שהוברחו במיוחד לכבודם מארצות הגוש הסובייטי לשעבר ללב המדבר הערבי המבורך, מקור המתיקות-המתינות המבורכת של מצביעי נתניהו והסיבה לגזענות היוקדת מצד הנתנגדים להם בסיפורי צוללות ושחיתויות בדיוניות מפה ומשם, כאילו לערבים המתוקים תומכי נתניהו אין זכות להצטייד בצוללות.

וכל כך גברה האכזריות הקרה של רשות שדות התעופה האשכנזו-הגמונית שהחליטה להיטפל דווקא לשבים לדובאי,  ולחולל בהם שמות. אנחנו יכולים להיות בטוחים שאם הם היו שבים מפסטיבל מוצרט בזלצבורג אז כמובן שלא יהיו מתנהגים אליהם כך. אבל לא, הם ליכודניקים תומכי נתניהו שחזרו ממסע אהבה בדובאי, אז צריך להתנשא עליהם.

אני פשוט מתבייש להיות חלק מהתקשורת והממסד בימים כאלה. רק ביבי – כפי שניתן לראות, המיסטיקה מנצחת את ההגיון ומביאה אותי תמיד למסקנות הנכונות והמועילות לעצמי ולחברה הכללית.


מתוך אותה כתבה בהארץ על פי נתוני משרד הבריאות, בשבוע האחרון נחתו בישראל 12 טיסות ממדינות המחייבות בידוד במלונית, תשע מתוכן מדובאי. מתוך 971 נוסעים שחזרו מדובאי, 297 שוחררו על ידי הוועדה לבידוד ביתי מסיבות שונות. המספר הזה לא כולל מחלימים מקורונה, ששוחררו לאחר שהציגו מסמכים מתאימים. 

בני ברק בוערת, והמדינה משותקת: הכל חוזר לכיבוש

בימים העצובים האלה, כשמספרי המתים מהקורונה מאמירים ומאמירים בקצב מסחרר, ואי האמון בין מגזרי האוכלוסיה השונים המרכיבים את המדינה הזו הולך ומעמיק, קל ללכת לאיבוד בשטף החדשות המדאיגות והאסוניות ולשכוח מהעניינים העקרוניים, כלור מהחטאים היסודיים של המקום הזה.

כדאי לזכור. זה עושה שקט.

צריך לזכור: לחרדים יש כוח פוליטי עצום כל כך, בלתי פרופורציונלי, כמעט מוחלט, מסיבה אלקטורלית פשוטה: הם לשון מאזניים בין-גושית, ומי שהם יחליטו יהיה ראש הממשלה בישראל. זו עובדה קיומית של החיים הפוליטיים כאן.

אבל בין אלה שני גושים הם משמשים לשון מאזניים? באיזה נושאים חלוקים הגושים האלה? אפשר להגיד שהם חלוקים בנושאי דת ומדינה, או דמוקרטיה וליברליות או אפילו גישות כלכליות שונות, אבל גם אם יש מחלוקות בנושאים האלה, הן שוליות ולא מהותיות לאף אחד: ראינו את הליכוד עומד לצד ועדי העובדים שלו ומחלק כספים בלי הכרה כשהוא צריך, וראינו את מפלגת העבודה, או את יאיר לפיד, מצדדים בקפיטליזם ומתעלמים מהחלשים והמוחלשים בחברה.

כשמסירים את כל היאדה יאדה, מגלים שביסודו של דבר יש רק מחלוקת אחת עקרונית בישראל: בין המחנה שמכיר, לא חשוב באיזו רמה, בכך שישראל מנהלת שלטון כיבוש על הפלסטינים, והדבר הזה הוא בעיה, לבין מחנה שמתכחש לגמרי לסוגיה הזו, לא מכיר בכיבוש ולא רואה בהחזקת פלסטינים תחת שלטון צבאי בעיה.

שלא תבינו אותי לא נכון: אני ממש לא אומר שכל מי שממוקם שמאלה מהליכוד הוא לוחם כיבוש או אפילו מוכן להשתמש במילה הזו: הפחדנות המחרידה וה”ציונות” הממאירה איכלו כל חלקה טובה במחנה הזה. ובכל זאת, סוגיית הכיבוש והשלטון הצבאי היא הסוגיה המכוננת והסיבה הפוליטית לקיומו של שמאל (ואפילו “שמאל”, ואפילו אם אנשי המחנה הזה לא מבינים זאת בעצמם) בישראל. סוגיית הכיבוש היא המימוש הכי בוטה למבחן השוויון והדמוקרטיה של המדינה העברית – ולכשלון המדהד בשני הסעיפים האלה.

כשיש בקע כזה בין שני גושים פוליטיים בסוגיה כל כך עקרונית כמו העבדות בארה”ב של המאות ה18 וה19 או הכיבוש בישראל שלאחר 1967, מפגש אמיתי לא מתאפשר. ואפילו אם ההתנגדות לכיבוש נעלמה לחלוטין מסדר היום של השמאל הישראלי, חוץ ממס שפתיים פה ושם ואולי מעט פעולה מאורגנת בשולי השוליים, זו הסוגיה ואין בלתה, והיחס להסדר אפשרי, או הכרה אפשרית, הוא הבסיס הפסיכולוגי העמוק לבחירה אם להיות ימני או לא.

לתוך הבקע הזה השתחלה והתיישבה לנצח ההנהגה החרדית בישראל.  מתוך הבקע הזה, שאין לא תקנה, היא שואבת כוח פוליטי חסר שיעור ומידה, עד כדי כך שחבריה מקבלים פטור מאכיפת כללים וחוקים הנוגעים למגיפה קטלנית והמונית, שזה דבר שבאמת קשה להאמין שהוא מתקיים. אבל הוא מתקיים, בדיוק כמו שהתקיימה ההטסה המאורגנת של עשרות אלפי בחורי ישיבות וחרדים אחרים מניו יורק ומקומות אחרים בשיא המגיפה. כי המפלגות החרדיות יושבות בבקע בין השמאל לימין ומחליטות מי ישלוט במדינה.

אבל יש להם את הכוח הזה לא בגלל שבין הימין לשמאל בישראל מתקיים ויכוח עצום בנושאי כלכלה, משפט, תרבות או צבא, אלא אך ורק בגלל סוגיה אחת: הכיבוש. הימין לא מוכן להודות שהשליטה שלו בפלסטינים לא מוסרית, לא חוקית ואינה בת קיימא, והשמאל, אפילו מוכה ורמוס כפי שהוא, אינו מוכן להצטרף בגלוי לעגלת האפרטהייד.

מה שמעניק לחרדים את כוחם הפוליטי המטורף, אם כך, הוא לא הנבזות וחוסר המעצורים והקרימינליות של בנימין נתניהו, אלא החטא הקדמון, היסודי והסופני של מדינת ישראל, ושזה שיביא עליה את סופה, אפילו אם הוא יתחבא בכל מני תחפושות ותלבושות כאלה ואחרות: הכיבוש.

אם ישראל לא הייתה מושקעת כל כך בכיבוש, ואם הכיבוש לא היה גורם לבקע בלתי ניתן לגישור בין שמאל לימין בישראל, סביר מאוד להניח שלחרדים לא היה כוח פוליטי מוגזם כל כך. יכול להיות שהם אפילו היו נדחקים לשוליים מבחינה פוליטית, מה שהיה כמובן מאוד עוזר להם, ועוד יותר מזה לנו.

במילים אחרות: זו לא בני ברק שגומרת אותנו, אלא עזה, חברון, מחנות הפליטים, מזרח ירושלים, והנתק הקטלני שאנחנו צריכים להיות מנותקים בכלל מהחלקים הבריאים של העולם ושל עצמנו. הכל חוזר לכיבוש.

אמריקה כמרקחה, ישראל מסוממת – ותודה על הקפה. סיכום שבוע

1: אמריקה כמרקחה

העולם כולו היה עד לפלישה המאורגנת (לפחות במובן שאנשים כאלה מסוגלים לו) של כוחות טראמפ לגבעת הקפיטול, ולהשתלטות הזמנית (מאוד) שלהם על המתחם. הבעתה מפני התרסקות של מוסדות השלטון האמריקאיים היכתה גלים לאורך ורוחב המפה הפוליטית בארה”ב, כשנציגים מכל המפלגות ומוסדות השלטון ואפילו ענקיות עסקיות התנערו באופן פומבי וסופי מטראמפ. ענקיות המדיה החברתית אף חסמו את חשבונותיו – לצמיתות.

קשה שלא לגחך לצביעות האמריקאית, בייחוד זו של הימין הרפובליקני והמרכז הרך והטיפש – עכשיו אתם מזדעזעים? לא הספיקה לכם כליאת ילדים בכלובים והפרדתם מהוריהם? תמיכה גלויה בנאצים שרצחו מפגינה בשרלוטסוויל? שורת הקשרים האינסופית עם המאפיה והמודיעין הרוסי מצד חלק עצום מקברניטי קמפיין 2016 וכמובן מצד משפחות טראמפ וקושנר עצמן? מישהו יכול היה לטעון שהוא לא מבין מי זה טראמפ ואיך זה ייגמר כל השנים הללו? הרי מהשניה הראשונה שבה הוא הודיע על מועמדותו כל מי שהיה ברשותם קמצוץ של קורטוב של שיפוט נורמלי הבינו שזה לא יכול שלא להיגמר באסון רב נפגעים, אולי כזה שלא תהיה ממנו דרך חזרה.

אז קשה שלא לגחך לצביעות ולטיפשות, אבל אנחת רווחה לגמרי מותרת לנו, שכן ביום בימים שלישי ורביעי בשבוע החולף הסתיימה כהונתו של טראמפ כנשיא ארה”ב. בהתחשב בפוטנציאל הנזק שהיה לו, בהתחשב בכוח העצום שיש לנשיא אמריקאי, אנחנו ממש חייבים לברך על מזלנו הטוב שהעולם המוכר לנו לא נגמר לגמרי בתמרות עשן ודם.

כל זה לא אומר, כמובן, שהסכנה, או הסכנות חלפו: אמריקה נשארת מדינה דתית נבערת בחלקה הגדול עם חורים קשים ביותר בחוקה שלה ושיטת בחירות מהמטומטמות ביותר שהמציאו בני אדם, עם מדינות ואלקטורים ואיזורי בחירה, ומשבר הקורונה עדיין גובה את חייהם של עשרות אלפי אמריקאים מדי שבוע, ומצבה של מעצמת העל הגרוטסקית הזו אומלל לגמרי מכל כך הרבה בחינות (חוץ מהבורסה, כמובן, שהיא מנגנון פוליטי שנועד להבטיח את צמיחתו האינסופית של ההון שבידי ההגמוניה – צמיחה שהיא התכלית האמיתית בבסיס המדינה האמריקאית הקיימת).

אבל דונלד טראמפ כבר מקרטע על אדי נשיאותו, ובקרוב מאוד הוא כבר לא יהיה נשיא. וזו בשורה טובה ומיטיבה לעולם כולו: ההשראה השוביניסטית, לאומנית, אלימה שלו הרעילה את מוחותיהם ומוחותיהן של גברים ונשים בכל העולם, ונתנה רוח גבית לערמות של ריאקציונרים ושונאי נשים וזרים: התנופה הזו נעצרת עכשיו, או לפחות סופגת חבטה הגונה. על כך יש לברך. זה עדיין לא סיכום מסודר של כהונת הנבל הזה (שהענקתי לו את הכינוי ההולם חזירשטן), אבל אנחנו מתקרבים לשם.

לחובבי הפודקאסטים: מוזמנות להאזין לפרק החדש של הגלובליסטים, שבו אור סיונוב ואנוכי מתןוכחים על גיל ועמרי בשאלת המוקד הנכון והדרך הנכונה קדימה עבור הנשיא החדש. הויכוח היה מצויין בעינינו – שתפו אותנו בדעתכםן!

2: ישראל מסוממת

כמו נרקומן שלקח מנה גדולה במיוחד והוא עומד מתנדנד על קצה גג גבוה, ככה ישראל עומדת ומתנדנדת מעל התהום המבשרת על קיצה והיא הלומה לחלוטין, פאסיבית לגמרי, מטומטמת חושים, מפגרת תודעה, מנותקת, מבוהמת, מאובנת. בשנים האחרונות האופרציה הביביסטית השתלטה באופן מלא על כל מוקדי התקשורת והכוח בישראל, וערוצי התקשורת והחדשות פולטים מקרבם, ללא הפסקה, תערובת מבחילה של אשפה טחונה ומשני תודעה, אותה היא תוחבת בכוח לגרונם של הישראלים, המתנהגים כמו ברווזים תלויים על אנקול בדרכם לשוחט. לא נשארה שום דעת ושום תבונה, שום עצמאות ושום הגיון בציבוריות הישראלית. אנחנו בריכה דוממת של ריקבון וטיפשות, ואין לנו שום יכולת, או אפילו קצה חוט של כוונה, להציל את עצמנו.

הרעות החולות של הציונות והיהדות – הנבדלות, ההתעליינות, הקורבנות, המסגור האלים והדרוויניסטי של המציאות, הפטור המוחלט ממחוייבות מוסרית כלפי הזולת הלא יהודי – אלה מגיעות למיצוי באחרית ימיה של המדינה העברית, ומביאות את יושביה להתבונן כמהופנטים בזוועה האינסופית שרוקחת עבורם חבורת בלפור – תחתית החבית של הקיום האנושי, העם היהודי והאנושות בכלל.

המעטים מבינינו שעדיין ערים עכשיו מרגישים משהו דומה לפציינט שהכרתו שבה אליו באמצע ניתוח, ומחוסר יכולת להשמיע קול הוא מרגיש באימה את אזמל המנתחים עושה את מהלכו בגופו. זו הישראליות עכשיו – זו הישראליות למי שיש להם המזל להיות בהכרה, כן? רובם המוחלט של הישראלים פשוט מתו והפסיקו להתקיים מכל בחינה הכרתית. דיאטה של רעלים תעשייתיים ומשני תודעה גמרה אותם.

בשבוע שבו אמריקה ניערה מעליה את הטראמפיזם המחליא, ישראל צעדה עוד צעד אחד מטה אל התהום, לזרועותיה של המפלצת שהיא התגשמות כל הפחדים שהיא השליכה על העולם – והפכה להיות בעצמה.

3: תודה על הקפה

אבל זה לא אומר שנאבד את ההומור שלנו – כי לא רק שהוא שומר על השפיות והפרספקטיבה הבריאה שלנו, הוא גם עוזר לנו לזכור שאנחנו נצחיים בעוד המוסדות המטומטמים של העולם הזה שבריריים וחולפים. כל הטירוף הזה, הסיאוב, השקרים, מחלת הנפשת המשפחתית והלאומית של המדינה והנהגתה – כל אלה לא יותר מעננה נשכחת בעברו הבלתי נזכר של ילד בריא וחופשי אחד איפשהו, מתישהו, מחר. הפרק העגום של קץ המדינה העברית עבור מי שיש חיים בקרבם לא מסמל את סופנו שלנו כבני אדם פרטיים – בדיוק להיפך, הוא יכול להיות נקודת ההתחלה של משהו חדש. הוא צריך וחייב להיות, אם תשאלו אותי. אחרת אין טעם בהתנגדות. ארחיב על כך בהזדמנות.

אני, בכל אופן, שם ז על הכל. ואם אני מצליח להצחיק את עצמי, ואתכםן, אז הכל טוב. אנחנו כאן, אחרי הכל, בשבילנו.

החיים הם במקום אחר – וב2021 ההכרה הזו תתחיל לחלחל

להיות מתקן חברתי, או מבקר פוליטי, או אינטלקטואל, או סתם אדם בעל דעה משל עצמו, זו משימה כפוית טובה: אנשים כאלה תמיד נתקלים בהתנגדות עזה של הסביבה ובסכנת חרם חברתי, כלכלי ומה לא. החברה, כל חברה, לא אוהבת נקודות מבט שונות משלה. החברה, כל חברה, מודרכת, מוכוונת ומאולפת לדגול בפתרונות 1, 2 או 3 לבעיות א, ב או ג, וניסיון להביא לתשומת הלב בעיות ופתרונות אחרים כמעט אף פעם לא מביא על היוזמות והיוזמים שלו ברכה. אנשים הם חיות של תלם. שים אותם בתלם, והם הולכים ישר עד סופו, כלומר סוף חייהם.

ואני מקדים את ההקדמה הזו כי אני מרגיש מאוד בודד במסקנות שלי לגבי המדינה הזו והעתיד שלה והצעדים שצריכים לנקוט ביחס אליהם, אפילו שאני חלק מים אנושי לא קטן בכלל שמזהה את הבעיות לא מאוד שונה ממני, ורואה את המגמות בצורה דומה מאוד לשלי.

גם כשיש הודאה רחבה שהמדינה הזו נכשלת ופושעת ביחסה לנכבשיה וחלשיה, והולכת בנתיב הרה אסון כשהיא חוברת לדיקטטורות מעורערות וניצבת איתן מהצד הלגמרי לא נכון של המוסר האנושי ורעיונות הקדמה, יש מעט מאוד, אם בכלל, הסקת מסקנות מתבקשת ברמה האישית והקבוצתית. גם בקרב המבקרים החריפים ביותר של המשטר והממשלה תימצא מעט מאוד הודאה בכך שהאקספרימנט הציוני נכשל עבורנו כבני אדם ליברלים, ושהכישלון הזה אינו זמני וחולף אלא אינהרנטי, משוקע ברעיונות הבסיס עצמם, ולפיכך לא ניתן לשינוי מבפנים ובמשחק על פי כללי המערכת, ולבטח לא בימי חיינו.

אני רוצה להסתכן ולומר שלדעתי השנה הקרובה, 2021, עשויה להיות שנת מפנה בהכחשה הגורפת הזו של ישראלים ויהודים רבים בכך שהרעיון הציוני ומימושו נגועים מיסודם, ולפיכך ניסיון להסתדר איתם, לסבול אותם, לצפות שהם ישתנו הוא נואל. לי נדמה שבשנה הקרובה נראה פחות הכחשה של האמיתה הזו.

בשנה הקרובה ייעשה לכולנו ברור שנתניהו והביביזם לא הולכים לאף מקום, ושכל הניסיונות להיפטר ממנו באמצעים אלקטורליים עלו בתוהו. זה יהיה שבר נוסף על בגידת גנץ, ששברה את גבה של ההתנגדות לנתניהו בצורה שאנחנו עוד לא מודים בה עד הסוף.

בשנה הקרובה חבירת סער ובנט לנתניהו והקמת ממשלה ימנית לאומנית מטורפת לחלוטין, בתמיכת ההזויים והפונדמנטליסטיים שבחברי הכנסת שנראו כאן אי פעם, ובתמיכת ערבים שיעלו בחכתו של נתניהו, שעולה במסע הפרדה ופיצול בחברה הערבית במרץ רב – הקואליציה המסוייטת הזו תסדוק את יכולת ההכחשה וההתעלמות של רבים מאיתנו.

בשנה הקרובה, עם התגברות אלימות המתנחלים והתמיכה הגלויה והסמויה של המדינה בה, עם עליית מדרגה באלימות הימין כלפי פעילי מחאה ושמאל, יהיה קשה מאוד גם לחולמות ולחולמים הכי גדולים בינינו למכור “שינוי”.

אני אוהב מאוד אנשים שפגשתי במחאת בלפור. אני רואה ברבים מהם מופת של עיקשות וחכמה ועמידה איתנה. אבל אני חושב שבשלב המאוחר מאוד הזה במחזור החיים של הציונות-ישראליות תפקידם העיקרי של המורדות והמורדים, הדיסידנטיות והדיסידנטים, הוא להקים לתחייה ולתת ממשות ותוקף לאופציה של התנתקות מהמקום הזה. כי האופציה הזו עכשיו נראית בדיונית ובלתי מעשית בגלל שהיא מוחזקת כך באופן מלאכותי בדעת הקהל מטעם ממסדים שמתפרנסים ממס שפתיים של אנטי-פשיזם ואנטי-ביביזם, או “התנגדות לכיבוש”.

אבל האמת היא שזה רקוב מהמסד עד הטפחות. והאמת היא שיצירת אופציה אחרת, חדשה, תלויה רק בנו. בשנת 2021 האופציה הזו תלך ותיעשה פחות ופחות בלתי סבירה, כשיובן לנו שאין ולא תהיה דרך אחרת לחמוק ממלתעות המכבש התודעתי והנורמטיבי המצמית של מדינת ישראל.

התמונה הפעם היא עטיפת ספרו של מילן קונדרה האהוב עלי. קונדרה עזב את צ’כיה ארצו והפך לגולה פוליטי בצרפת בשנת 1975. הוא היה בן 46. נכון לכתיבת שורות אלה, 45 שנה אחר כך, הוא עדיין חי – כסופר צרפתי.

הילדה שלי מלמדת אותי לדבר

ורבלי כמו שאני עשוי לעבור אצל מי שמכירות ומכירים אותי מהרשת, דיבור באמצעות הקול הוא משהו שאני רגיל לחשוב עליו כחולשה אצלי. לא ניכנס לסיבות למה, והן בטח קיימות, אבל כבר עשרות שנים, מאז שמצאתי מקלדת ואת האינטרנט, אני רגיל ואוהב להביע את עצמי כמעט אקסקלוסיבית באמצעות כתיבה.

בכתיבה אני רהוט וחד, שולט במשלב כרצוני, שולף את המילים הנכונות והלא נכונות באבחה חדה, פותח וסוגר, מגלה ומסתיר, בלי להצטרך לחשוב בכלל. באופן שוטף, אוטומטי, אינסטנקטיבי.

והדיבור? הדיבור קשה: הוא מסגיר מצב רוח ותחושות עמוקות. הוא מסגיר קרבה וריחוק, סגירות ופתיחות, ושורה שלמה של חולשות אנוש. הדיבור, הקול, לוקח ממך את השליטה ומציג אותך במערומיך (לפחות עבור מי שלא מתאמנים כמו פסיכים כדי להיות מסוגלים לשקר בלי למצמץ, בקול ומימיקה שאומצו מהמדף).


ברוב שנותי בעבודתי המקצועית, בכלל לא הייתי צריך לדבר: כתבתי. בעולמות הרומנטיקה שתקתי בעיקר, מניח לעצמי לעורר את הרושם הרצוי לי באמצעות מעט מילים והרבה נוכחות, ודברים שידעתי שיודעות עלי מהרשת. סידרתי לי חיים שמצריכים מעט מאוד שיחה בקולי, ונמנעתי מביטוי קולי, עם ובלי לשים לב, עד שיכולתי לעבור ימים ארוכים כמעט בלי לדבר בכלל (בעודי שוצף ורושף וירטואלית).

בשנים האחרונות משהו השתנה במגמה הזו –  נפתחתי קצת, התחברתי כם למימד הקולי של קיומי הגופני, על המבוכה והבושה, וגם ההנאה, שכרוכים בו. דיברתי יותר, התראיינתי, הצטלמתי – טיפין טיפין הסכר נפתח. אבל עדיין התאמצי לשלוט ולמנן. זה עדיין לא היה טבעי לי.

ואז הגיעה מיכאלה.

לראשונה בחיי לא הרגשתי צריך לדבר, או חייב לדבר. רציתי לדבר. הקול שלי נהיה מדיום שדרכו אני הופך את עצמי לממשי ומורגיש עבור בתי, עבור התינוקת הזו, המתוקה והיפהפיה.

ופתאום מצאתי את עצמי מדבר, מפזם, מהמהם, שורק, שר – ולאחרונה מקריא סיפורים בלי הרף.

הקטע היפה, המקסים, שבגללו נתתי לקטע הזה את הכותרת הזו הוא שלא רק שממני פתאום נבע הקול בצורה אוהבת, אלא שמיכאלה רצתה את הקול שלי, דרשה את הקול שלי, הייתה צריכה אותו. כבר לא הייתה לי הפריבילגיה של השתיקה.

הילדה שלי צריכה את הקול שלי כשהיא בעגלה ואני מסיע אותה, לדעת שאני שם וקשוב אליה.

היא צריכה את הקול שלי כשאני רוחץ אותה, להרגיש שאני נוכח ושומר עליה.

היא צריכה את הקול שלי כשהיא אוכלת, כדי שהאכילה תהיה חלק מאינטראקציה של אהבה וקשר קרוב ובלתי אמצעי איתי.

היא צריכה שאני אקריא לה סיפור (ועוד סיפור, ועוד אחד, ושוב). אני, בקולי. לא במימיקה, לא ברמז, לא בטקסט. בקול שלי, שנובע מהגרון והפה שלי.

היא צריכה שאני אג’ברש איתה, כשהיא שואלת ומקשקשת ונואמת ומודיעה ורושמת לעצמה רשימות.

הצורך הזה של ילדתי, טבעי ונבע בעוז כמו כל דבר אצלה, הפך את שתקנותי הקודמת, או הנרכשת והמורגלת, ללא רלבנטית, ללא ישימה ולא אפשרית. נעשה לי ברור שהקול שלי הוא חלק מהאבהות שלי, וחלק מההיכרות עם העולם עבורה.

וככה תינוקת אחת, פעפוסה בת כמה שבועות וחודשים – והיום הזה ממש שנה – לימדה ומלמדת את אבא שלה איך מדברים. מחזירה לו, בלי לדעת בכלל, את קולו שלו שכמעט אבד, וכמעט נגנז. הילדה שלי מלמדת אותי לדבר. והיה לי חשוב להעלות את זה על הכתב.

חנק מנגנוני מתמיד של התקווה לשינוי: למה גדעון סער מקים מפלגה

גדעון סער מקים מפלגה. זו הייתה החדשה הפוליטית המדוברת של השבוע האחרון. מפלגה שכבר נסקרת, ומנבאים לה מספרי מנדטים, ומנתחים את אופיה ואת הרכבה, כלומר: מעניקים לה חיים וממשות ביקום הפוליטי הישראלי המלא מפלגות עד כדי התפוצצות.

אותי באופן אישי גדעון סער לא מעניין בכלל, האנשים שהולכים איתו לא מעניינים אותי, והמפלגה שהוא לכאורה הקים כלל לא מעניינת במובן שעיתונאים מכסים פוליטיקה: לי ברור למדי שהמפלגה הזו היא יוזמה של נתניהו למען נתניהו, בדיוק כמו כחול לבן ובדיוק כמו מפלגת כחלון לפניה – ומי יודע מה ומי עוד.

כל זה – השקרים והדיסאינפורמציה וה”עמדות” והאנשים – זה בכלל לא מעניין עבורי. מה שכן מעניין היא העובדה שבאופן מתמשך ומתמיד אנשים שיש להם בדיוק אותן דעות כמו שחקנים אחרים במפה הפוליטית מקימים פה מפלגות חדשות שיש להן בדיוק את אותה מהות כמו מפלגות אחרות – קיימות, מפורקות, מושאלות וממוחזרות.

עכשיו השיטה הזו של יצירת מפלגות חדשות כל הזמן היא לא דבר שמחנה פוליטי אחד מסויים עושה: הפעילות הזו מתרחשת בכל הגזרה הרחבה שבין הימין הקיצוני לשמאל הבלתי ציוני. כלומר לכל רוחב הדבר שקרוי “המרכז” הישראלי ומאכלס בנוחות תומכי אפרטהייד והתנחלויות מובהקים לצד אנשים שיילכו להפגין למען הדמוקרטיה ובשם מערכת משפט עצמאית ויאדה יאדה.

מפלגות חדשות אמורות לעורר התרגשות, חדווה, תקווה לשינוי: אבל המפלגות החדשות בישראל בכלל לא מתיימרות להציע דברים כאלה. הן לכל היותר מבטיחות להחליף את נתניהו, כשבשלב הזה ברור לכולנו, או צריך להיות ברור לכולנו, שהן משקרות. אם ככה מה הקטע? מה העניין הזה של מפלגות חדשות, עמוק בלב הסנטימנט הציוני שלא שינה את דעותיו במילימטר כבר 100 שנה?

אולי התשובה טמונה בעצם השאלה.

אנשים צריכים תקווה וצריכים שינוי. אבל המנגנונים הפוליטיים-בטחוניים של מדינת ישראל קשיחים לגמרי מבחינת העמדות, המוטיבציות והשאיפות שלהם: הם קיימים ופועלים כדי להתעשר ולהיות דומיננטיים בטחונית ובמישור הפוליטי הבינלאומי, ולשם השגת כל זה הם נדרשים לכפות שיח יהודי מתקרבן, צר אופקים ואלים, ולמכור הרבה נשק מצד אחד, ותדמית מוסרית מצד שני.

אבל אנשים צריכים תקווה לשינוי, נכון? אז אין מספקים להם את אלה בתוך מקום שמבוסס על סטגנציה אינטלקטואלית ורגשית מוחלטת?

באמצעות שיווק.

כלומר אם מסתכלים על הפוליטיקה הישראלית במובן רחב, היסטורי ופילוסופי יותר,  אפשר בקלות להבין איך ולמה מנגנוני הכוח האמיתיים, קרי זרועות הביטחון ושאר הממסדים הבלתי נבחרים והבלתי משתנים (כמו צמרת המארג עסקים-צבא בישראל) חייבים לשווק כל הזמן אשליה של שינוי אפשרי. זה אינו מאמץ אידיאולוגי אם כי מאמץ שיווקי שכחלק ממנו משיקים כל הזמן מוצרים “חדשים” ממעמקי המרתפים העבשים, דהיינו התארגנויות פוליטיות חדשות ומבטיחות לכאורה שמתמזגות לחלוטין בסדר הקיים מייד בתום יום הבחירות.

אבל זה בסדר: כמה שבועות אחר כך הממסדים השליטים מספקים לנו מוצר חדש, פנטזיה חדשה, מפלגה חדשה שדרכה ורק דרכה, אולי, יכול להתממש שינוי. כך סובב המעגל לתמיד.


האמת האכזרית היא שהבחירות בישראל, לאמיתו של דבר הן הצגה חסרת משמעות, לא רק, ואפילו לא בעיקר, בגלל שהבמאי והמפיק שלה הוא נתניהו. לאסונה של המדינה הזו, הפרנויה והמצ’ואיזם הפרוע של שורשי קיומה עשו את הממסדים, המנגנונים והאינסטינקטים מונעי-השינוי שלה כל כך חזקים שאין לה שום ברירה אלא להיות אחוזה בידיהם עד סופה המר. ללא כל אפשרות לשינוי כיוון, אך עם החלפה מתמדת של שמות בשלטי הניאון הנוצצים, נושאי התקווה המפוברקת, המהונדסת, שלא נוצרה אלא כדי לכלוא בתוכה, ולהוליך עמוק לאדמה, כל אנרגיה ספונטנית, אותנטית, של שינוי.

גדעון סער, כמו כחול לבן, כמו כולנו, הוא אחיזת עיניים מכוונת מאת ההגמוניה הישראלית שנועדה להוליך אותנו שולל, לרסק את התקוות שלנו ולהותיר אותנו מיואשים – אבל לא מיואשים מדי מלבטוח בתקווה החדשה והשקרית הבאה, שתבוא מייד אחר כך.

אם אתן חושבים 1984 אתן לא טועים בהרבה.

Fantastic you're here 👋

Join Abdalla's grandson's newsletter